bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
Artykuły
Ofiary nieautoryzowanych transakcji i interwencja Rzecznika Finansowego

Ofiary nieautoryzowanych transakcji i interwencja Rzecznika Finansowego

Dodano: 2021-09-24
Publikator: Rzecznik Finansowy

Interwencje Rzecznika Finansowego w sprawie utraty środków przez klientów banków w wyniku nieautoryzowanych transakcji zdarzają się coraz częściej. Klienci tracą środki, nierzadko nawet muszą spłacać kredyty i pożyczki. Wiązane jest to często z rozmową telefoniczną z osobą podającą się za pracownika banku.

W oparciu o dane Narodowego Banku Polskiego, Rzecznik Finansowy oszacował, że w ciągu tego roku może dojść do 250 tys. tego typu przestępstw.

NBP podaje, że średnia kwota utraconych w wyniku nieautoryzowanych transakcji płatniczych środków to około 300 zł. Bywają jednak przypadki, gdy zgłaszane są przestępstwa na kwoty znacznie przekraczające 100 tys. zł.

– Tylko w pierwszej połowie tego roku przyjęliśmy ok. 700 zgłoszeń dotyczących nieautoryzowanych transakcji. To niewiele, biorąc pod uwagę skalę zjawiska. Do Rzecznika Finansowego trafiają jednak głównie sprawy najpoważniejsze, związane z dużymi kwotami i zaciągnięciem wieloletnich, wysokich zobowiązań kredytowych – mówi prof. Mariusz Golecki, Rzecznik Finansowy. 

Rzecznik w ostatnich dniach wystąpił z roszczeniami na rzecz dwóch klientów, którzy utracili większą kwotę. Jedna ze spraw dotyczyła klienta seniora, który stracił ponad 160 tys., druga młodszej klientki. Jej strata sięgnęła 140 tys. zł. Klient-senior niezwłocznie po wykryciu przestępstwa zawiadomił organy ścigania i oddał im telefon, by sprawdzono czy nie został on zainfekowany złośliwym oprogramowaniem. Nieprawidłowości dotyczących telefonu policja nie stwierdziła. Klient złożył reklamację w banku, jednakże pomimo upływu kilku miesięcy nie otrzymał zwrotu utraconych środków. Młodsza klientka utratę prawie 140 tys. zł. wiąże z rozmową telefoniczną z osobą dzwoniąca z oficjalnej infolinii banku i podającą się za pracownika instytucji. Osoba trzecia wyprowadziła z jej rachunku wszystkie oszczędności, co więcej, doprowadziła bank do wypłaty dwóch pożyczek. Pomimo złożonej niezwłocznie reklamacji w banku oraz powiadomieniu organów ścigania klientka nie otrzymała zwrotu kwot transakcji.

Rzecznik Finansowy, w obydwu przypadkach, wystąpił do banków z żądaniem zapłaty z tytułu nieautoryzowanych transakcji oraz uznania umów pożyczki za nieistniejące.

Artykuły powiązane

Ułatwienie zawierania codziennych umów dzięki systemowi teleinformatycznemu – nowelizacja ustawy

Projekt ustawy zakłada wprowadzenie nowego systemu teleinformatycznego, który ma wspierać zawieranie i przechowywanie po...

Brak regulacji dla kancelarii odszkodowawczych. Rzecznik Praw Obywatelskich wzywa Ministra Sprawiedliwości do działania

RPO kolejny raz zwraca się do Ministra Sprawiedliwości z pytaniem o postępy w przygotowaniu przepisów mających na celu o...

Maksymalna kwota odszkodowania przysługująca pacjentowi, którego zdrowie ucierpiało na skutek leczenia.

Rzecznik Praw Pacjenta zdecydował o wypłacie najwyższej możliwej kwoty odszkodowania – 222 800 zł – osobie, której zdrow...