bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
Artykuły
NSA – zatrzymanie prawa jazdy a zdjęcie z fotoradaru

NSA – zatrzymanie prawa jazdy a zdjęcie z fotoradaru

Dodano: 2021-09-09

Naczelny Sąd Administracyjny, w dniu 25 sierpnia 2021 roku, wydał wyrok dotyczący karania za znaczne przekroczenie prędkości w obszarze zabudowanym. Rozstrzygnięcie zapadło pod sygnaturą II GSK 234/21. Warto zauważyć, iż NSA swoim rozstrzygnięciem podzielił stanowisko Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie.

NSA wydał wyrok po rozpoznaniu skargi kasacyjnej Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Warszawie od wyroku WSA w Warszawie z dnia 20 sierpnia 2020 r. Sprawa dotyczyła zatrzymania prawa jazdy. WSA w Warszawie wyrokiem tym uchylił decyzję SKO oraz poprzedzającą ją decyzję Prezydenta m. st. Warszawy w przedmiocie zatrzymania prawa jazdy.

Główny Inspektor Transportu Drogowego powiadomił Prezydenta Warszawy, iż ujawnił popełnione naruszenie kierującego pojazdem, polegające na kierowaniu pojazdem z prędkością przekraczającą dopuszczalną o 78 km/h w obszarze zabudowanym i skierował wniosek o ukaranie do Sądu Rejonowego. Prezydent Warszawy zatrzymał prawo jazdy na okres 3 miesięcy. W wyniku odwołania skarżącego, SKO zaskarżoną decyzję utrzymało w mocy. W uzasadnieniu, organ odwoławczy stwierdził, że treść art. 102 ust. 1 pkt 4) ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami jest jednoznaczna i nie budzi wątpliwości interpretacyjnych. Organ ewidencyjny od 18 maja 2015 roku obligowany jest do wydania decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy w każdym przypadku, gdy kierujący pojazdem przekroczył dopuszczalną prędkość o więcej niż 50 km/h na obszarze zabudowanym. Odnosząc się do zarzutów odwołania, organ stwierdził także, iż fakt ukarania lub nie ukarania za popełnione wykroczenie polegające na przekroczeniu dopuszczalnej prędkości w terenie zabudowanym nie ma prawnego znaczenia dla decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy. Organ zatrzymujący prawo jazdy nie ma bowiem kompetencji do badania faktu przekroczenia przez stronę prędkości, jest w tym zakresie związany wnioskiem skierowanym przez organ ujawniający popełnione naruszenie.

W skardze do sądu administracyjnego na powyższą decyzję, skarżący zarzucił wydanie decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy w sytuacji braku dokonania czynności niezbędnych do dokładnego wyjaśnienia okoliczności faktycznych sprawy, wyczerpującego zebrania i rozpatrzenia zebranego w sprawie materiału dowodowego oraz przyjęcie, że podstawą zatrzymania prawa jazdy jest informacja o przekroczeniu prędkości, przekazana przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego, a nie fakt rzeczywistego przekroczenia dopuszczalnej prędkości w obszarze zabudowanym. Kwestionował on odstąpienie od wyjaśnienia sprawy w sytuacji, gdy od początku skarżący podważał fakt, iż kierował pojazdem przekraczając dopuszczalną prędkość o więcej niż o 50 km/h w obszarze zabudowanym.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie uwzględnił skargę na powyższą decyzję i stwierdził, iż podstawą wydania decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy jest jedynie informacja uzyskana od podmiotu, który ujawnił kierowanie pojazdem z prędkością przekraczającą dopuszczalną o więcej niż 50 km/h na obszarze zabudowanym. W konsekwencji, organ wydający decyzję o zatrzymaniu prawa jazdy w zasadzie nie prowadzi własnych ustaleń dotyczących faktu rażącego przekroczenia prędkości. Jak dalej podnosił WSA, w rozpoznawanej sprawie informację będącą podstawą wydania decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy przesłał Główny Inspektor Transportu Drogowego. Z pisma tego wynika, że organ ujawnił popełnienie wykroczenia oraz skierował przeciwko skarżącemu wniosek o ukaranie, jednak pismo to nie jest jednoznaczne i nie wskazuje, że ujawniono kierowanie przez skarżącego pojazdem z prędkością przekraczającą dopuszczalną o ponad 50 km/h na obszarze zabudowanym. Mowa jest jedynie o tym, że takie naruszenie ujawniono i że wobec skarżącego skierowano wniosek o ukaranie. Podstawą do sporządzenia tego pisma było zdjęcie z fotoradaru. Sąd I instancji podkreślił, że sprawca wykroczenia w chwili wykonania zdjęcia fotoradarem nie jest znany. Ustalenie sprawy, kierującego, jest rolą organu w trakcie postępowania wyjaśniającego, poprzez skierowanie pisma do właściciela pojazdu o podanie osoby kierującej w chwili wykroczenia. W tej sytuacji Sąd uznał, że sama informacja organu była niewystarczająca do wydania decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy, w sytuacji kwestionowania faktu kierowania pojazdem przez jego właściciela. W konkluzji Sąd I instancji stwierdził, że przesłankami wydania decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy są łącznie: kierowanie pojazdem na obszarze zabudowanym oraz przekroczenie dopuszczalnej prędkości o więcej niż 50 km/h. Poprzestanie jedynie na takiej informacji jaka została przedstawiona w tej sprawie naruszało, zdaniem WSA, prawo do sprawiedliwej procedury, w rozumieniu art. 45 ust. 1 Konstytucji oraz z zasadę zaufania obywateli do państwa, która wywodzona jest z zasady demokratycznego państwa prawnego. Ze wskazanych powodów skarga została uwzględniona. Sąd I instancji zalecił, by rozstrzygając ponownie organ uzupełnił materiał dowodowy o okoliczności wskazania przez Głównego Inspektora Transportu Drogowego skarżącego jako sprawcy wykroczenia.

W skardze kasacyjnej, Samorządowe Kolegium Odwoławcze w Warszawie zaskarżyło powyższy wyrok w całości. Naczelny Sąd Administracyjny zważył, iż skarga kasacyjna nie jest zasadna i nie zasługuje na uwzględnienie. NSA stwierdził, iż odnosząc się do przywołanego stanowiska Sądu I instancji oraz podważających jego prawidłowość zarzutów kasacyjnych, do istoty spornej w sprawie kwestii,  przypomnienia wymaga, że z art. 102 ust. 1 pkt 4 ustawy o kierujących pojazdami wynika, że starosta wydaje decyzję o zatrzymaniu prawa jazdy w przypadku, gdy kierujący pojazdem przekroczył dopuszczalną prędkość o więcej niż 50 km/h na obszarze zabudowanym. Przywołany przepis prawa, zważywszy na jego treść, funkcje oraz cele, stanowi, w warunkach w nim określonych, podstawę nałożenia sankcji administracyjnej w postaci zatrzymania prawa jazdy, co następuje w drodze decyzji administracyjnej adresowanej, co trzeba podkreślić, do kierującego pojazdem, który przekroczył dopuszczalną prędkość o więcej niż 50 km/h na obszarze zabudowanym. NSA uzasadnił dalej, iż jakkolwiek zdjęcie z fotoradaru, bo tak w rozpatrywanej sprawie ujawniono popełnienie naruszenia prawa, wobec zidentyfikowania numerów rejestracyjnych pojazdu utrwalonych na obrazie tego zdjęcia uprawdopodabnia popełnienie wykroczenia przez daną osobę, a mianowicie właściciela pojazdu, to jednak zawsze osoba sprawcy wykroczenia powinna podlegać jednoznacznemu wskazaniu w przywołanej powyżej informacji inicjującej postępowanie w sprawie cofnięcia prawa jazdy, albowiem w chwili wykonania zdjęcia, co zasadnie podniósł Sąd I instancji, sprawca wykroczenia nie jest znany. Treść zawiadomienia o ujawnieniu popełnienia naruszenia podlega weryfikacji m.in., i przede wszystkim, co do jednoznacznego wskazania sprawcy naruszenia, który ma być adresatem decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy. W rozpatrywanej sprawie, informację o ujawnieniu wymienionego powyżej naruszenia Sąd I instancji uznał za niewystarczającą dla wszczęcia postępowania administracyjnego w sprawie oraz wydania decyzji o zatrzymaniu prawa jazdy. Ocenił bowiem, jak uzasadnia NSA, że organ od którego ona pochodzi, ujawnił popełnienie wykroczenia oraz, że skierował przeciwko stronie skarżącej wniosek o ukaranie, a nie wynika z niej jednoznacznie, że ujawniono kierowanie przez stronę skarżącą pojazdem z przekroczeniem o ponad 50 km/h dopuszczalnej prędkości w obszarze zabudowanym, co z uwagi na tego rodzaju jej deficyty uzasadniało uchylenie zaskarżonej oraz poprzedzającej ją decyzji organu I instancji.

Artykuły powiązane

Rekomendacje KNF pod lupą: komentarz do dokumentu – część 1

  Komisja Nadzoru Finansowego opublikowała projekt Rekomendacji dla zakładów ubezpieczeń dotyczących d...

Osobiste Konta Inwestycyjne (OKI): 100 tys. zł rocznie bez podatku

Rząd planuje wprowadzenie Osobistych Kont Inwestycyjnych (OKI), które pozwolą inwestować do 100 000 zł rocznie bez poda...

Zmiany na rynku kryptowalut

Rada Ministrów przyjęła nowy projekt ustawy o rynku kryptoaktywów, przygotowanym przez Ministerstwo Finansów. Przepisy t...