bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
Artykuły
Multi-agent a reklamacje – jak zarządzić nowym obowiązkiem?

Multi-agent a reklamacje – jak zarządzić nowym obowiązkiem?

Dodano: 2018-03-15

Od dnia 1 października 2018 r. multi-agenci będą mieli nie lada orzech do zgryzienia. Poza licznymi nowymi obowiązkami w procesie sprzedaży ubezpieczeń, ustawodawca dodał jeszcze jeden, całkowicie nowy dla agentów wymóg. Chodzi o obowiązek rozpatrywania reklamacji klientów multi-agenta.

Aby nie było łatwo, rozpatrywanie reklamacji klientów przez multi-agentów będzie podlegało reżimom dwóch ustaw – ustawy o dystrybucji ubezpieczeń i ustawy o rozpatrywaniu reklamacji przez podmioty rynku finansowego i o Rzeczniku Finansowym.

Pierwsza ustawa wprowadza obowiązek rozpatrywania przez multi-agentów reklamacji składanych przez klientów będących osobą prawną lub spółką nieposiadającą osobowości prawnej, natomiast druga ustawa – klienta będącego osobą fizyczną. Kim są owi klienci? Obie ustawy definiują te pojęcia, ale, jak to z definicjami ustawowymi bywa, są nieostre i niejednoznaczne.

Na co może poskarżyć się klient multi-agenta? Reklamacja może dotyczyć sfery niezwiązanej z udzielaną ochroną ubezpieczeniową. Wygląda więc na to, że spektrum czynności jest niezmiernie szerokie. I tu wracamy do wspomnianych na początku obowiązków sprzedażowych.

Poza meritum reklamacji niezwykle istotna będzie terminowość odpowiedzi. Ustawy precyzują maksymalne terminy na odpowiedź, ale także zawierają swoiste domniemanie uznania reklamacji przy przekroczeniu przez przedsiębiorcę terminu na udzielenie odpowiedzi. Jak należy je rozumieć? Jest to na tyle problematyczna kwestia, że zajmie się nią Sąd Najwyższy. Jak widać, z pozoru proste przepisy, nastręczają wiele wątpliwości.

Artykuły powiązane

ZUS odzyskał ponad 150 mln zł dzięki kontrolom zwolnień lekarskich w pierwszej połowie 2025 roku

W pierwszych sześciu miesiącach 2025 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych zdołał odzyskać aż 150,5 mln zł poprzez dokładn...

VAT w odszkodowaniu z OC – decyzja Sądu Najwyższego przesunięta na wrzesień

Sąd Najwyższy odroczył do 24 września 2025 roku podjęcie uchwały, która miała rozstrzygnąć, czy podatek VAT powinien być...

Zastrzeżony PESEL a ubezpieczenie OC – koniec z polisami na cudze dane

Od 27 listopada 2025 roku w życie wejdą przepisy, które umożliwią ubezpieczycielom sprawdzanie, czy numer PESEL osoby ub...