bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
KNF/UOKIK
Kryptoreklama na Instagramie

Kryptoreklama na Instagramie

Dodano: 2022-07-25
Publikator: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Postawiono pierwsze zarzuty influencerom z branży fitness i ich reklamodawcy.

Prezes UOKiK wszczął cztery postępowania stawiając przy tym zarzut kryptoreklamy. Zarzut ten został postawiony spółce Olimp Laboratories zlecającej reklamy swoich produktów influencerom w social mediach. Spółka podpisywała z twórcami internetowymi umowy, w których – za publikację postów oraz relacji na Instagramie na temat produkowanych np. suplementów diety – zobowiązywała się do zapłaty. Dodatkowo namawiała twórców do stosowania niejasnych oznaczeń, co było sprzecznie z zaleceniami komunikowanymi przez UOKiK. Influencerzy mieli oznaczać posty czy relacje takimi hashtagami, jak: #olimpad #nazwaproduktu. Podkreślmy, że połączenie nazwy firmy z anglojęzycznym skrótem „AD” – niewiele ma punktów wspólnych z transparentną reklamą w sieci.

Dodatkowo, Prezes UOKiK postawił zarzuty niejednoznacznego oznaczania materiałów reklamowych na Instagramie trzem influencerom z branży fitness. Twórcy w swoich wpisach promują za wynagrodzeniem produkty różnych reklamodawców, a także nie oznaczają treści sponsorowanych w sposób jednoznaczny, czytelny i zrozumiały. „Dzięki temu” mogą wprowadzać konsumentów w błąd w zakresie charakteru postów czy relacji.

Wszczęte postępowania mogą zakończyć się nałożeniem kar za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów w wysokości do 10 proc. obrotu.

Warto przy tym temacie przypomnieć, że oznaczenia #współpraca oraz #ad są niejasne dla użytkowników. Są także niewystarczające jeśli chodzi o oznaczenie przekazu komercyjnego. Ponadto umieszczanie oznaczeń w końcowej części opisu bądź też takich, które są słabo widoczne np. ukryte pod nazwą użytkownika, może być praktyką wprowadzającą w błąd.

Od września 2021 r. Prezes UOKiK zwraca uwagę na to, że treści sponsorowane na  Instagramie, Facebooku czy TikToku zamieszczane przez influencerów należy oznaczać w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości odbiorcy co do charakteru wpisu. Praktyka pokazuje jednak, że wśród reklamodawców oraz influencerów, którzy są przedsiębiorcami, zdarza się nienależyte podchodzenie do swoich obowiązków.

Artykuły powiązane

TFG informuje: ponad 2,3 miliona osób wybrało ofertę biur podróży na początku 2025 roku.

W pierwszym kwartale bieżącego roku liczba osób, które zdecydowały się na zakup zorganizowanej imprezy turystycznej, wzr...

Kierowca odpowiada za wypadek, mimo że pieszy był pijany – decyzja Sądu Najwyższego

Sąd Najwyższy wydał niedawno wyrok (sygn. II CSKP 2286/22), w którym potwierdził odpowiedzialność kierowcy za potrąc...

Rosnące zainteresowanie prywatnymi ubezpieczeniami zdrowotnymi – podsumowanie roku 2024

W 2024 roku Polacy wydali na prywatne ubezpieczenia zdrowotne aż 2,3 miliarda złotych, co oznacza wzrost o 35,3% w p...