bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
KNF/UOKIK
Kryptoreklama na Instagramie

Kryptoreklama na Instagramie

Dodano: 2022-07-25
Publikator: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Postawiono pierwsze zarzuty influencerom z branży fitness i ich reklamodawcy.

Prezes UOKiK wszczął cztery postępowania stawiając przy tym zarzut kryptoreklamy. Zarzut ten został postawiony spółce Olimp Laboratories zlecającej reklamy swoich produktów influencerom w social mediach. Spółka podpisywała z twórcami internetowymi umowy, w których – za publikację postów oraz relacji na Instagramie na temat produkowanych np. suplementów diety – zobowiązywała się do zapłaty. Dodatkowo namawiała twórców do stosowania niejasnych oznaczeń, co było sprzecznie z zaleceniami komunikowanymi przez UOKiK. Influencerzy mieli oznaczać posty czy relacje takimi hashtagami, jak: #olimpad #nazwaproduktu. Podkreślmy, że połączenie nazwy firmy z anglojęzycznym skrótem „AD” – niewiele ma punktów wspólnych z transparentną reklamą w sieci.

Dodatkowo, Prezes UOKiK postawił zarzuty niejednoznacznego oznaczania materiałów reklamowych na Instagramie trzem influencerom z branży fitness. Twórcy w swoich wpisach promują za wynagrodzeniem produkty różnych reklamodawców, a także nie oznaczają treści sponsorowanych w sposób jednoznaczny, czytelny i zrozumiały. „Dzięki temu” mogą wprowadzać konsumentów w błąd w zakresie charakteru postów czy relacji.

Wszczęte postępowania mogą zakończyć się nałożeniem kar za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów w wysokości do 10 proc. obrotu.

Warto przy tym temacie przypomnieć, że oznaczenia #współpraca oraz #ad są niejasne dla użytkowników. Są także niewystarczające jeśli chodzi o oznaczenie przekazu komercyjnego. Ponadto umieszczanie oznaczeń w końcowej części opisu bądź też takich, które są słabo widoczne np. ukryte pod nazwą użytkownika, może być praktyką wprowadzającą w błąd.

Od września 2021 r. Prezes UOKiK zwraca uwagę na to, że treści sponsorowane na  Instagramie, Facebooku czy TikToku zamieszczane przez influencerów należy oznaczać w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości odbiorcy co do charakteru wpisu. Praktyka pokazuje jednak, że wśród reklamodawców oraz influencerów, którzy są przedsiębiorcami, zdarza się nienależyte podchodzenie do swoich obowiązków.

Artykuły powiązane

Kierowca odpowiada za wypadek, mimo że pieszy był pijany – decyzja Sądu Najwyższego

Sąd Najwyższy wydał niedawno wyrok (sygn. II CSKP 2286/22), w którym potwierdził odpowiedzialność kierowcy za potrąc...

Rosnące zainteresowanie prywatnymi ubezpieczeniami zdrowotnymi – podsumowanie roku 2024

W 2024 roku Polacy wydali na prywatne ubezpieczenia zdrowotne aż 2,3 miliarda złotych, co oznacza wzrost o 35,3% w p...

939 miliardów złotych w ubezpieczeniach – przedsiębiorcy szukają ochrony przed ryzykiem

W 2024 roku polskie firmy ubezpieczyły swoje obroty handlowe na kwotę przekraczającą 939 miliardów złotych. Choć przych...