bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
Bankowość
Kary dla spółki Fundico

Kary dla spółki Fundico

Dodano: 2022-01-26
Publikator: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny nałożył na spółkę Fundico ponad 220 tys. kar za wprowadzenie konsumentów w błąd i brak współpracy z Urzędem podczas postępowania.

Fundico to spółka zajmująca się dochodzeniem od banków roszczeń związanych z przedterminową spłatą pożyczki lub wynikających z klauzul abuzywnych w umowach o kredyt hipoteczny. Na swojej stronie internetowej spółka zamieszczała wprowadzające w błąd oferty, nawet wówczas, gdy okazało się, że sprawy frankowe nie kończą się szybkimi ugodami, a ona sama miała problemy z płynnością i regulowaniem bieżących rachunków i zobowiązań.

– W toku postępowania ustaliliśmy, że spółka Fundico wprowadzała konsumentów w błąd co do dwóch kluczowych kwestii branych pod uwagę przy podejmowaniu decyzji o zainwestowaniu pieniędzy. Po pierwsze, bezpodstawnie zapewniała o braku ryzyka, podczas gdy powodzenie inwestycji zależało m.in. od wygranych spraw sądowych. Po drugie, oferowała nierealne, ponadprzeciętne zyski, choć zdawała sobie sprawę, że są one niemożliwe do osiągnięcia. W efekcie część konsumentów, którzy zaufali zapewnieniom Fundico, straciła zainwestowany kapitał – mówi Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Tomasz Chróstny nałożył na Fundico karę w wysokości 176 tys. zł. za wprowadzanie klientów w błąd oraz 50 tys. zł. za nieudzielenie żądanych informacji i nieprzekazanie dokumentów, czyli brak współpracy z urzędem. O decyzji prezesa spółka musi poinformować na stronie internetowej i Facebooku, a wszystkich poszkodowanych – listownie.

Za naruszanie zbiorowych interesów konsumentów karę finansową poniesie także Mariusz Adam Skiba, prezes Fundico.

– Umyślne doprowadzenie do naruszeń wobec konsumentów nie może uchodzić płazem osobom zarządzającym przedsiębiorstwami. Dlatego nałożyłem karę na prezesa Fundico. Był on osobiście zaangażowany zarówno w tworzenie oferty swojej firmy, jak i jej realizację oraz kontakty z konsumentami. Tego typu kar będzie coraz więcej. Zamierzamy częściej karać menedżerów za nieuczciwe praktyki wobec konsumentów, tak aby przestało im się to opłacać – zapowiada Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Decyzje są nieprawomocne.

Artykuły powiązane

Brak regulacji dla kancelarii odszkodowawczych. Rzecznik Praw Obywatelskich wzywa Ministra Sprawiedliwości do działania

RPO kolejny raz zwraca się do Ministra Sprawiedliwości z pytaniem o postępy w przygotowaniu przepisów mających na celu o...

Maksymalna kwota odszkodowania przysługująca pacjentowi, którego zdrowie ucierpiało na skutek leczenia.

Rzecznik Praw Pacjenta zdecydował o wypłacie najwyższej możliwej kwoty odszkodowania – 222 800 zł – osobie, której zdrow...

TFG informuje: ponad 2,3 miliona osób wybrało ofertę biur podróży na początku 2025 roku.

W pierwszym kwartale bieżącego roku liczba osób, które zdecydowały się na zakup zorganizowanej imprezy turystycznej, wzr...