bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
Artykuły
Jak skutecznie walczyć o satysfakcjonujący poziom waloryzacji w umowach o udzielenie zamówienia publicznego?

Jak skutecznie walczyć o satysfakcjonujący poziom waloryzacji w umowach o udzielenie zamówienia publicznego?

Dodano: 2022-12-14
Publikator: Legal Flash

Wykonawcy już od długiego czasu muszą walczyć z bardzo trudnymi warunkami realizacji kontraktów publicznych. Szalejąca inflacja, a wcześniej pandemia COVID-19 oraz wybuch wojny na Ukrainie w znaczący sposób odbiły się na kosztach realizacji zamówień publicznych, jakie muszą ponosić przedsiębiorcy. Z pomocą wykonawcom miał przyjść rząd, ale zaproponowane rozwiązanie w postaci ustawy z dnia 15 września 2022 r. o zmianie niektórych ustaw w celu uproszczenia procedur administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców nie zmieniło sytuacji wykonawców, gdyż zaproponowane rozwiązanie jedynie powielało to już istniejące w ustawie Pzp.

Najskuteczniejszym zatem działaniem, jakie podjąć mogą wykonawcy ubiegający się o udzielenie zamówienia publicznego jest zadbanie tego, aby we wzorach umów znajdował się co najmniej satysfakcjonujący współczynnik waloryzacji.

Nie jest tajemnicą, że zamawiający publiczni często zastrzegają w umowie wskaźnik waloryzacji, który nie zrekompensuje wykonawcom strat finansowych związanych np. z postępującą inflacją. Wówczas szansą na ochronę interesów ekonomicznych wykonawców jest wniesienie odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej.

W jednej z ostatnich spraw, w których Kancelaria reprezentowała jednego z Klientów, zamawiający dla umowy, która miała być realizowana przez 72 miesiące, zastrzegł ten wskaźnik na poziomie „nie wyższym niż 10 proc. maksymalnego wynagrodzenia wykonawcy”. Dla wszystkich wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia było jasne, że taka wartość nie pokryje potencjalnych strat wynikających z bardzo wysokiego poziomu inflacji w Polsce. Aż trzech wykonawców zdecydowało się na wniesienie odwołania do KIO.

W połączonych sprawach KIO 2532/22, KIO 2536/22 oraz KIO 2544/22 Izba w pełni podzieliła zdanie odwołujących (w tym Klienta Kancelarii). W uzasadnieniu wskazano przede wszystkim, że w umowach, również tych zawieranych w reżimie ustawy Pzp, niezwykle istotna jest równowaga kontraktowa stron, a jej wyrazem jest m.in. zastosowanie wskaźnika waloryzacji z uwzględnieniem sytuacji rynkowej oraz prognoz ekonomicznych w tym zakresie. W stanie faktycznym niniejszej sprawy Izba uznała za zasadne podniesienie wysokości wskaźnika waloryzacji z 10 do 20 proc.

Rekomendacje CZTR:

  1. Wszyscy wykonawcy i podwykonawcy biorący udział przy realizacji zamówień publicznych powinni zwracać szczególną uwagę na wysokość wskaźnika waloryzacji, którą proponują zamawiający publiczni w umowach.
     
  2. Należy pamiętać, że wysokość wskaźnika waloryzacji, która godzi w interesy ekonomiczne wykonawcy można skutecznie zaskarżyć – oczywistym jest jednak, że ostateczny wyrok KIO w tej sprawie zależeć będzie od wielu czynników, w tym m.in. od możliwości wykazania wpływu zaproponowanego wskaźnika na potencjalną stratę wykonawcy.

Artykuły powiązane

Brak regulacji dla kancelarii odszkodowawczych. Rzecznik Praw Obywatelskich wzywa Ministra Sprawiedliwości do działania

RPO kolejny raz zwraca się do Ministra Sprawiedliwości z pytaniem o postępy w przygotowaniu przepisów mających na celu o...

Maksymalna kwota odszkodowania przysługująca pacjentowi, którego zdrowie ucierpiało na skutek leczenia.

Rzecznik Praw Pacjenta zdecydował o wypłacie najwyższej możliwej kwoty odszkodowania – 222 800 zł – osobie, której zdrow...

TFG informuje: ponad 2,3 miliona osób wybrało ofertę biur podróży na początku 2025 roku.

W pierwszym kwartale bieżącego roku liczba osób, które zdecydowały się na zakup zorganizowanej imprezy turystycznej, wzr...