bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
Artykuły
Elektroniczna faktura w zamówieniach publicznych

Elektroniczna faktura w zamówieniach publicznych

Dodano: 2018-12-05

Ustawa o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym została podpisana przez Prezydenta 19 listopada 2018 r., co oznacza, że już od 18 kwietnia 2019 r. zamawiający będą zobowiązani do odbioru elektronicznej faktury ustrukturyzowanej, jeśli wykonawca zamówień publicznych zechce taką e-fakturę wystawić i wysłać do zamawiającego.

Nowe przepisy dostosowują polskie prawo do unijnej dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/55/UE z 16 kwietnia 2014 r. o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych.

Zgodnie z tą dyrektywą przez fakturę elektroniczną rozumiemy fakturę, która została wystawiona, przesłana i odebrana w ustrukturyzowanym formacie elektronicznym, umożliwiającym jej automatyczne i elektroniczne przetwarzanie.

Elektroniczne faktury ustrukturyzowane to nie PDF. Powszechnie rozumiane e-faktury jako pliki w formatach: pdf, jpg, png, gif, tif, to jedynie „obraz” faktury, który wymaga przepisania zawartych w nich danych do systemów finansowo-księgowych, natomiast ustrukturyzowana faktura elektroniczna zapewnia możliwość automatycznego wprowadzania danych, eliminując konieczność przepisywania informacji oraz ryzyko pojawiania się błędów.

Faktura ustrukturyzowana musi być zgodna z normą europejską fakturowania elektronicznego ogłoszoną Decyzją Wykonawczą Komisji (UE) 2017/1870. Obowiązują dwa standardy, zgodnie z którymi należy przesyłać e-faktury do zamawiających w zamówieniach publicznych: UN/CEFACT i UBL 2.1.

W Ustawie określono zasady przesyłania drogą elektroniczną ustrukturyzowanych faktur elektronicznych, jak również innych ustrukturyzowanych dokumentów elektronicznych związanych z realizacją zamówień publicznych, koncesji na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwa publiczno-prywatnego, takich jak: zlecenie dostawy/zamówienie, awizo dostawy, potwierdzenie odbioru, faktura, faktura korygująca, nota księgowa.

Narzędziem, które umożliwi przesyłanie ustrukturyzowanych faktur i innych dokumentów będzie Platforma Elektronicznego Fakturowania, w skrócie PEF, która obecnie jest tworzona przez Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii we współpracy z Instytutem Logistyki i Magazynowania.

Zgodnie z Ustawą każdy zamawiający jest obowiązany do posiadania konta na platformie, aby móc odebrać fakturę ustrukturyzowaną. Wykonawca zamówień publicznych, który zechce wystawić i przesłać e-fakturę ustrukturyzowaną, także będzie musiał posiadać własne konto na platformie. Korzystanie z PEF będzie bezpłatne.

E-faktura ustrukturyzowana według Ustawy to uprawnienie wykonawcy do jej wystawienia i wysłania, zaś obowiązek zamawiającego jej odebrania, ponieważ jednak to zamawiający w SIWZ, we wzorze umowy określa swoje wymagania, w tym, m.in. te dotyczące sposobu wystawiana i przesyłania faktur, można przyjąć, że powyższe uprawnienie szybko stanie się obowiązkiem każdego z wykonawców, dlatego zalecamy śledzenie informacji odnośnie postępów prac związanych z tworzeniem Platformy Elektronicznego Fakturowania.

Informacje o PEF są dostępne na stronie https://efaktura.gov.pl/o-projekcie

Artykuły powiązane

ZUS odzyskał ponad 150 mln zł dzięki kontrolom zwolnień lekarskich w pierwszej połowie 2025 roku

W pierwszych sześciu miesiącach 2025 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych zdołał odzyskać aż 150,5 mln zł poprzez dokładn...

VAT w odszkodowaniu z OC – decyzja Sądu Najwyższego przesunięta na wrzesień

Sąd Najwyższy odroczył do 24 września 2025 roku podjęcie uchwały, która miała rozstrzygnąć, czy podatek VAT powinien być...

Zastrzeżony PESEL a ubezpieczenie OC – koniec z polisami na cudze dane

Od 27 listopada 2025 roku w życie wejdą przepisy, które umożliwią ubezpieczycielom sprawdzanie, czy numer PESEL osoby ub...