bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
Prawo pracy
Działalność gospodarcza wliczana do stażu pracy – nowe uprawnienia od 2026 roku

Działalność gospodarcza wliczana do stażu pracy – nowe uprawnienia od 2026 roku

Dodano: 2025-07-31
Kategorie:

Od 1 stycznia 2026 roku osoby, które przez lata prowadziły własną działalność gospodarczą, uzyskają nowe prawa pracownicze. Projekt nowelizacji Kodeksu pracy zakłada, że okresy prowadzenia firmy lub jej zawieszenia w celu sprawowania opieki nad dzieckiem będą wliczane do stażu pracy. To otwiera drogę do szeregu świadczeń i przywilejów pracowniczych.

Nowelizacja przewiduje zaliczanie do stażu pracy także innych form aktywności zawodowej, takich jak:

•  prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej,

•  współpraca z osobą prowadzącą działalność (np. małżonek pomagający w firmie),

•  okresy zawieszenia działalności w celu osobistej opieki nad dzieckiem.

Zmiana ta jest częścią projektu ustawy (druk nr 1404) przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, który przeszedł już pierwsze czytanie w Sejmie.

Dodatkowe korzyści dla byłych przedsiębiorców:

Osoby, które wcześniej prowadziły firmę i później podjęły pracę na etacie, dotychczas nie miały zaliczanego tego okresu do stażu pracy. Po wejściu w życie nowych przepisów będą mogły m.in.:

•  korzystać z dłuższego wymiaru urlopu,

•  podlegać wydłużonemu okresowi wypowiedzenia,

•  otrzymać wyższe odprawy,

•  zyskać wyższy dodatek stażowy – jeśli regulamin zakładowy go przewiduje.

Warunki i dokumentacja:

Aby dany okres został zaliczony do stażu pracy, konieczne będzie potwierdzenie opłacenia składek emerytalnych, rentowych lub wypadkowych. Dokumentację wystawi Zakład Ubezpieczeń Społecznych – np. zaświadczenia o składkach lub, w przypadku korzystania z „ulgi na start”, potwierdzenie objęcia ubezpieczeniem zdrowotnym.

ZUS będzie również mógł potwierdzić składki z okresów sprzed 1999 roku, jeśli zostaną podane szczegółowe dane dotyczące działalności.

Długi okres przygotowawczy:

Zmiany mają wejść w życie z początkiem 2026 roku. Dłuższy okres vacatio legis ma umożliwić pracodawcom odpowiednie przygotowanie – aktualizację ewidencji, regulaminów, oraz zaplanowanie środków na realizację nowych uprawnień.

Co ważne, nowe regulacje będą miały moc wsteczną – obejmą także wcześniejsze okresy prowadzenia działalności gospodarczej.

Artykuły powiązane

Ułatwienie zawierania codziennych umów dzięki systemowi teleinformatycznemu – nowelizacja ustawy

Projekt ustawy zakłada wprowadzenie nowego systemu teleinformatycznego, który ma wspierać zawieranie i przechowywanie po...

Brak regulacji dla kancelarii odszkodowawczych. Rzecznik Praw Obywatelskich wzywa Ministra Sprawiedliwości do działania

RPO kolejny raz zwraca się do Ministra Sprawiedliwości z pytaniem o postępy w przygotowaniu przepisów mających na celu o...

Maksymalna kwota odszkodowania przysługująca pacjentowi, którego zdrowie ucierpiało na skutek leczenia.

Rzecznik Praw Pacjenta zdecydował o wypłacie najwyższej możliwej kwoty odszkodowania – 222 800 zł – osobie, której zdrow...