bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
ENG
Alternative dispute resolution for airline passengers

Alternative dispute resolution for airline passengers

Dodano: 2019-05-07
Publikator: Office of Competition and Consumer Protection

The Passenger Rights Ombudsman by the President of the Civil Aviation Authority has been entered into the register of entities entitled to resolve consumer disputes out of court. The Ombudsman will help consumers if an airline does not want to accept their complaint about a delayed or cancelled flight or refuses to take them on board. The proceedings are free of charge for both consumers and enterprises.

On 10 January 2017, the Act on Out-of-Court Consumer Dispute Resolutions entered into force. If consumers are dissatisfied with how their complaint was handled, their dispute can now be resolved alternatively (Alternative Dispute Resolution, ADR). Alternative dispute resolution is faster than court proceedings as it lasts a maximum of 90 days and is usually free of charge. Currently, consumers can resolve their dispute with the help of one of 10 authorized entities, both public and non-public.

The Ombudsman by the President of the Civil Aviation Authority has become one of the entities conducting ADR proceedings. The Ombudsman will help reach an agreement between passengers and air carriers, tour operator or ticket vendor. Proceedings before the Ombudsman may be conducted in Polish or English, on-line or traditionally, and do not require the presence of parties or their representatives. The procedure is free of charge for both passengers and airlines. It is also voluntary, which means that it can be conducted only with the consent of both parties to the dispute.

Artykuły powiązane

Maksymalna kwota odszkodowania przysługująca pacjentowi, którego zdrowie ucierpiało na skutek leczenia.

Rzecznik Praw Pacjenta zdecydował o wypłacie najwyższej możliwej kwoty odszkodowania – 222 800 zł – osobie, której zdrow...

TFG informuje: ponad 2,3 miliona osób wybrało ofertę biur podróży na początku 2025 roku.

W pierwszym kwartale bieżącego roku liczba osób, które zdecydowały się na zakup zorganizowanej imprezy turystycznej, wzr...

Kierowca odpowiada za wypadek, mimo że pieszy był pijany – decyzja Sądu Najwyższego

Sąd Najwyższy wydał niedawno wyrok (sygn. II CSKP 2286/22), w którym potwierdził odpowiedzialność kierowcy za potrąc...