bg
Chcę wiedzieć o...
Strona główna
Co nowego?
15 tys. zł kary za wykorzystanie zdjęcia ofiary ZOMO w reklamie wódki „Żytniej”

15 tys. zł kary za wykorzystanie zdjęcia ofiary ZOMO w reklamie wódki „Żytniej”

Dodano: 2016-05-10

Została zawarta ugoda w sprawie przeciwko Marcie S., pracownicy agencji reklamowej Project z Torunia. Wykorzystała ona fotografię z Wydarzeń Lubińskich w 1982 roku w reklamie wódki „Żytniej”. Decyzją Sądu w Lubinie, kobieta ma zapłacić 15 tys. zł zadośćuczynienia jednemu z mężczyzn występującemu na zdjęciu. W pozostałej części Sąd warunkowo umorzył sprawę.

W ubiegłym roku na profilu „Żytniej” została zamieszczona reklama – czarno-biała fotografia przedstawiająca pięciu mężczyzn niosących szóstą osobę. Podpis pod zdjęciem sugerował, iż mężczyźni nadużywali alkoholu i są pijani. Fotografia w rzeczywistości przedstawiała rannego w wyniku działań milicji i ZOMO Michała Adamowicza, niesionego przez kilku młodych mężczyzn.

Reklamę usunięto kilki godzin po zamieszczeniu jej na stronie. Producent zamieścił również przeprosiny oraz zerwał współpracę z agencją reklamową Project. Mimo to sprawa wywołała ogromne oburzenie i fale krytyki.

Prokuratura w Legnicy postawiła Marcie S. zarzut pomówienia i uznała zamieszczenie zdjęcia w formie reklamy wódki jako zniesławienie obecnych na nim osób.

W wyniku mediacji doszło do zawarcia ugody, na skutek czego oskarżona ma zapłacić 15 tys. zł zadośćuczynienia jednemu z mężczyzn. Dwóch pozostałych mężczyzn, których udało się zidentyfikować nie żyje. Sąd w Lubinie umorzył postępowanie.

Autorem zdjęcia jest Krzysztof Raczkowiak, który sam dochodzi przed sądem zadośćuczynienia finansowego i przeprosin.

Artykuły powiązane

Kierowca odpowiada za wypadek, mimo że pieszy był pijany – decyzja Sądu Najwyższego

Sąd Najwyższy wydał niedawno wyrok (sygn. II CSKP 2286/22), w którym potwierdził odpowiedzialność kierowcy za potrąc...

Rosnące zainteresowanie prywatnymi ubezpieczeniami zdrowotnymi – podsumowanie roku 2024

W 2024 roku Polacy wydali na prywatne ubezpieczenia zdrowotne aż 2,3 miliarda złotych, co oznacza wzrost o 35,3% w p...

939 miliardów złotych w ubezpieczeniach – przedsiębiorcy szukają ochrony przed ryzykiem

W 2024 roku polskie firmy ubezpieczyły swoje obroty handlowe na kwotę przekraczającą 939 miliardów złotych. Choć przych...