Koniec z podwójną ewidencją. Od 2018 r. banki sporządzające sprawozdania finansowe zgodnie z MSSF 9 mają mniej obowiązków
Specjalista: Marcin Zimny
Stanowisko: partner, doradca podatkowy w Kancelarii ZIMNY Doradcy Podatkowi
Z początkiem 2018 roku wprowadzone zostały nowe rozwiązania w zakresie rozpoznawania w przychodach i kosztach banków - zagrożonych spłatą:
- udzielonych kredytów (pożyczek),
- udzielonych gwarancji (poręczeń) spłaty kredytów i pożyczek oraz
- nabytych przez bank hipoteczny wierzytelności w celu emisji listów zastawnych.
Z ustawy o CIT zniknęły art. 38b i art. 38c. W związku z tym nie ma już podstawy prawnej dla dokonywania przez banki porównania:
- odpisów aktualizujących z rezerwami na ryzyko związane z działalnością banków,
- rezerwy na nieudokumentowane ryzyko kredytowe z wysokością rezerwy na ryzyko ogólne.
Znikł zatem obowiązek prowadzenia podwójnej ewidencji (dla celów rachunkowych i podatkowych), w celu limitowania odpisów aktualizujących rezerwami celowymi.
Omówienie nowelizacji znajduje się na stronie beinsured.pl, pod linkiem.