W jaki sposób popularne serwisy oznaczają reklamy w internecie i co na to UOKiK?

Dodano: 21-12-2022
Publikator: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Kategorie :

Prezes UOKiK postawił zarzuty dwóm spółkom – Ringier Axel Springer Polska i Wirtualna Polska Media. UOKiK prowadzi także postępowania wyjaśniające w sprawie Agory i Grupy Interia.pl w kontekście prawidłowego oznaczania treści komercyjnych.

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Tomasz Chróstny w ramach postępowania wyjaśniającego, wszczętego w czerwcu br., przygląda się portalom internetowym pod kątem właściwego oznaczania treści o charakterze reklamowym. UOKiK analizuje sposoby publikacji różnego rodzaju form materiałów handlowych, a w szczególności artykułów sponsorowanych, reklamy natywnej, akcji specjalnych czy reklam display.

Prezes UOKiK zauważa, że: „Kolejnym etapem jest zweryfikowanie sposobu oznaczania treści publikowanych w serwisach internetowych. Podejmiemy wszelkie możliwe kroki, aby użytkownicy internetu byli chronieni przed ukrytą reklamą i mieli możliwość podjęcia świadomego wyboru o tym, czy chcą zapoznawać się z treściami o charakterze komercyjnym”.

Przypomnijmy, że zgodnie z prawem materiały w serwisach internetowych muszą być jasno oznaczone, aby wynikało z nich, iż ich publikacja jest wynikiem komercyjnej współpracy z reklamodawcą. Nieujawnianie lub niejasne oznaczanie reklamowego charakteru publikacji może zniekształcać zachowania rynkowe przeciętnego konsumenta.

Ringier Axel Springer Polska i Wirtualna Polska Media został przedstawiony zarzut wprowadzania konsumentów w błąd poprzez nieoznaczanie lub niewłaściwe oznaczanie handlowego charakteru materiałów publikowanych w prowadzonych lub wykorzystywanych przez nie serwisach internetowych. Za wspomniane grozi kara w wysokości do 10 proc. obrotu.

wstecz