Promowanie usług brokerskich, czyli jakie zarzuty stawia Prezes UOKiK?

Dodano: 13-07-2022
Publikator: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Kategorie :

Prezes UOKiK wszczął postępowanie wobec spółki 3P Consulting Group i postawił jej zarzuty naruszania zbiorowych interesów konsumentów.

Przedsiębiorca prowadzi szkolenia finansowo-inwestycyjne. Podczas ich trwania, a także w materiałach edukacyjnych zamieszczanych chociażby na ogólnodostępnym kanale YouTube, 3P Consulting Group promuje usługi brokerskie świadczone przez firmę inwestycyjną Vantage Global Limited z siedzibą w Republice Vanuatu oraz za pośrednictwem platformy Klimex Capital Markets. Od firmy z Oceanii otrzymuje wynagrodzenie, gdy kursanci zdecydują się skorzystać z jej usług.

Jeden z zarzutów wobec firmy dotyczy nieoznaczania treści reklamowych podczas szkoleń oraz w nagraniach dostępnych w sieci. Prezes UOKiK zwraca uwagę, że w efekcie tego konsumenci mogą przypuszczać, iż pozytywne opinie o ofercie Vantage Global Limited są obiektywną opinią wynikającą jedynie z doświadczeń szkoleniowców. Może to sprawić, że będą bardziej skłonni do skorzystania z usług firmy niż w sytuacji, gdyby wiedzieli, że jest to opłacona reklama.

Dodatkowo podczas prezentowania oferty Vantage Global Limited, wskazywane są jedynie korzyści związane z zawarciem umowy rachunku inwestycyjnego. Na przykład przedstawiane są aktualne promocje czy historie osób, które osiągnęły wysoki zysk, np. „Darek” – 84,89 proc., „Joanna” – 164,338 proc., „Michał” – 271, 98 proc.

Spółka pomija istotne i wymagane przez prawo informacje o ryzyku inwestycyjnym – m.in. kontrakty na różnicę cenową (CFD). Z badania Komisji Nadzoru Finansowego wynika, że w 2018 r. blisko 80 proc. klientów było stratnych na takich kontraktach. Natomiast średni ich wynik finansowy to około minus 10 tys. zł. Zgodnie z decyzją KNF z 1 sierpnia 2019 r. przy prezentowaniu oferty kontraktów CFD konieczne jest podanie procentu rachunków inwestorów detalicznych, którzy odnotowują straty u danego dostawcy.

Prezes UOKiK zwraca uwagę na to, że – „Pomijanie istotnych informacji o ryzyku i podkreślanie wyłącznie spodziewanych korzyści może wywołać u konsumentów błędne przekonanie o bezpieczeństwie inwestycji i pewności zwrotu zaangażowanych środków. Może się to przełożyć na decyzję o założeniu promowanego rachunku inwestycyjnego, której konsumenci by nie podjęli, gdyby byli świadomi ryzyka”.

Spółce grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu. Konsekwencje finansowe za umyślne dopuszczenie do naruszeń zbiorowych interesów konsumentów może też ponieść prezes 3P Consulting Group. Grozi mu kara do 2 mln zł.

wstecz