Innowacje produktowe w ubezpieczeniach

Dodano: 06-04-2016

Dominik Stachiewicz, członek zarządu Donorii, w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes opowiedział o innowacyjnych produktach ubezpieczeniowych, dostępnych na polskim rynku.

Jak zauważał na wstępie Stachniewicz, nowe produkty ubezpieczeniowe są szansą dla zakładów ubezpieczeń. Z racji tego, że co do zasady Polacy niezbyt chętnie kupują ubezpieczenia, duża rola spoczywa na firmach świadczących usługi ubezpieczeniowe, aby dostosować swe produkty do oczekiwań konsumentów, wprowadzając nowe oferty, tj. ubezpieczenia od cyberataku, czy ubezpieczenia transakcji kupna – sprzedaży nieruchomości, czy elektroniki.

- Ubezpieczenie cyber to nowość na polskim rynku, produkt, który przychodzi do nas z Zachodu, gdzie pojawia się coraz więcej szkód z tytułu cyberataków - mówi Dominik Stachiewicz. - Ryzyko związane z utratą danych, z atakiem hakerskim jest coraz większe. Przedsiębiorcy i menadżerowie powinni być świadomi, że powinni zabezpieczać swoją działalność nie tylko od zagrożeń fizycznych, jak pożar, zalanie czy powódź, lecz także od nowych zewnętrznych czynników ryzyka, czyli właśnie tych związanych z atakami hakerskimi czy działaniami wewnątrz organizacji.

Aktualnie na polskim rynku ubezpieczenie od cyberataku oferuje siedem zakładów, podczas gdy rok temu takie produkty dystrybuwało tylko dwa. W opinii Stachiewicza ta liczba będzie się stale powiększać.

Nowością są również polisy ochraniające transakcje na rynku real estate. Osoby wykupują taką ochronę na wypadek pojawienia się roszczeń poprzednich właścicieli, np. o zwrot gruntu, albo ubezpieczają proces samej transakcji (warranty and indemnity).

Stachiewicz zauważa też wzmożone zainteresowanie ubezpieczeniami OC wśród osób wykonujących zawód z obowiązkowym ubezpieczeniem OC (architekci, prawnicy). W tym segmencie obserwowane jest zwiększenie zainteresowania oraz podnoszenie sum gwarancyjnych. Sprzyjają temu dwa elementy: polscy specjaliści coraz częściej biorą udział w rozbudowanych, skomplikowanych projektach oraz uczestniczą w zagranicznych przetargach, które zazwyczaj mają wyższe wymagania również co do sumy gwarancyjnej ubezpieczenia.   

Za nowość na rynku można uznać także ubezpieczenia affinity, które są dystrybuowane w sklepach ze sprzętem RTV, komputerami, smartfonami. Obecnie na polskim rynku swoją pozycję w sektorze affinity wzmacnia PKO Bank Polski oraz Poczta Polska

Przypomnijmy, w 2015 roku składki od ubezpieczeń OC niebędących polisami komunikacyjnymi wyniosły 2 mld zł i były wyższa o 4,8 proc. niż w 2014 roku. Cały rynek ubezpieczeń majątkowych bez komunikacyjnych odnotował składki w wysokości 13,7 mld zł, co było wynikiem o 5,7 proc. wyższym niż rok wcześniej. Natomiast biorąc pod uwagę wszystkie składki ogółem, można zauważyć ich niewielki spadek - o 0,23 proc. do 54,8 mld zł.

wstecz