GIODO: o przetwarzaniu i dostępie do danych geolokalizacyjnych

Dodano: 10-07-2017
Publikator: Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych

W dniu 5 lipca 2017 r. na forum sejmowej Komisji Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych przedstawił informacje w zakresie przetwarzania i udostępniania danych geolokalizacyjnych.

GIODO zwrócił uwagę na coraz bardziej powszechne wykorzystywanie danych o lokalizacji w aplikacjach oraz zakres informacji jakie dane te w połączeniu z innymi informacjami odczytywanymi z dostępnych map przekazują.

Generalny Inspektor podkreślił również, że użytkownicy urządzeń przenośnych często nie wiedzą lub nie zdają sobie sprawy z włączonej na ich urządzeniu usługi lokalizacyjnej. Nie wiedzą, że rejestrowane są dane dotyczące ich miejsca zamieszkania, pracy, a także miejsc odwiedzanych i czasu jaki tam przebywają.

Przedstawiono również możliwe działania jakie należy wykonywać w ramach obowiązku informacyjnego przez producentów urządzeń, twórców aplikacji przetwarzających dane lokalizacyjne i administratorów przetwarzanych danych geolokalizacyjnych, aby ograniczyć niewiedzę i nieświadomość użytkowników w powyższym zakresie.

GIODO jako przykład wykorzystania geolokalizacji i usług geolokalizacyjnych wskazał m.in. optymalizację kosztów ubezpieczenia poprzez telematykę. Niektórzy ubezpieczyciele coraz chętniej próbują wykorzystać dane o zachowaniu się kierowcy na drodze oraz intensywności korzystania z samochodu, aby szacować prawdopodobieństwo spowodowania wypadku czy kolizji i wykorzystania ich do zaproponowania odpowiednich zniżek ubezpieczenia.

„Zbieranie takich informacji wymaga niewątpliwie zgody kierowcy na ich gromadzenie i wykorzystywanie. W wielu przypadkach firmy ubezpieczeniowe oferują zniżki w przypadku zgody na takie monitorowanie jazdy, uzasadniając to tym, że już sama świadomość kierowcy o monitorowaniu stylu jego jazdy przyczynia się do zwiększenia jego bezpieczeństwa na drodze. Niektórzy wskazują również na aspekt ekonomiczny, podkreślając, że dzięki płynności poruszania się i przestrzegania przepisów ruchu drogowego kierowca może zaoszczędzić na paliwie i innych materiałach eksploatacyjnych” – podaje GIODO.

Generalny Inspektor zaznacza jednak, iż istotnym problemem w takich ofertach jest to, czy zgodę kierowcy na takie monitorowanie można uznać za zgodę dobrowolną i czy w świetle obowiązujących przepisów może ona stanowić podstawę prawną zakładów ubezpieczeń do zbierania w tym celu tak szerokiego zakresu danych celem oceny ryzyka ubezpieczeniowego (ewentualnie profilowania klienta w innych celach).

Więcej informacji przekazanych przez GIODO znajduje się pod adresem: http://www.giodo.gov.pl/pl/1520297/10068

wstecz