Aviva kierunki rozwoju dostrzega w kanale direct i PPK

Autor: Paulina Wiensak

Dodano: 14-03-2018

13 marca 2018 r. w siedzibie Aviva odbyło coroczne spotkanie prezesa zakładu ubezpieczeń Adama Uszpolewicza z dziennikarzami. Prezes spółki przedstawił wyniki finansowe wypracowane w ubiegłym roku i plany rozwoju ubezpieczyciela.

W 2017 r. Aviva zebrała łącznie 2,3 mld zł przypisu składki (na koniec 2016 r. było to 2,4 mld zł). 81% tej sumy pochodzi ze sprzedaży ubezpieczeń działu I. Z kolei kwota wypłaconych odszkodowań wyniosła 1,7 mld zł (w 2016 r. 1,6 mld zł). Również spółce nie udało się zmniejszyć kosztów działalności ubezpieczeniowej, która w 2017 r. stanowiły kwotę 517 mln zł (486 mln zł w 2016 r.). W sumie Aviva zakończyła rok z wynikiem finansowym brutto w wysokości 742 mln zł, z czego większość tej kwoty (93%) wypracowała spółka życiowa (687 mln zł).  

"2017 to był dla nasz bardzo udany rok. Od strony finansowej osiągnęliśmy jeden z najlepszych wyników. Zysk operacyjny wzrósł o 6% r/r według MSSR. Dla firmy majątkowej to był wyjątkowo dobry rok - wskaźnik mieszany [łącznie dla Avivy i BZ WBK-Aviva ] wyniósł 86,7% i to był rekordowy wynik. Myślę, że będzie to też jeden z najlepszych wyników na rynku. Również nasze spółki zależne miały bardzo dobre wyniki. Firma litewska również jest z rekordem, jeśli chodzi o zyski. Expander, który jest w naszej rodzinie, zanotował wzrost przychodów i miał rekordowy wynik, jeśli chodzi o sprzedaż kredytów hipotecznych" - powiedział Uszpolewicz podczas spotkania z dziennikarzami. 

W dziale ubezpieczeń życiowych najlepiej sprzedającym się produktem było ubezpieczenie na życie „Nowa Perspektywa”. Również dobrze przyjęła się nowa oferta ubezpieczyciela – produkt juniorGO i SmartLife (ubezpieczenie na życie dystrybuowane online). Ponadto, Aviva w dalszym ciągu kontynuuje politykę wychodzenia z biznesu ubezpieczeń inwestycyjnych. Jest to spowodowane nałożeniem podatku bankowego na ten sektor i związanymi z tym niską rentownością.

Również prezes Uszpolewicz podał, że spółka przygotowuje się do reformy emerytalnej. Aviva jako jeden z liderów segmentu produktów oszczędzania długoterminowego chce zaistnieć również jako zarządzający PPK i osiągać na tym rynku znaczący udział. W 2018 r. ubezpieczyciel chce postawić na oferowanie i zwiększenie swego udziału w segmencie ubezpieczeń zdrowotnych, który cieszy się  coraz większym zainteresowaniem wśród klientów.

Również miniony rok zapisał się jako rekordowy w spółce majątkowej, która uzyskała czterokrotnie wyższy wynik niż w 2016 r. Jak wyjaśnił prezes, głównie wynika to z poprawy sytuacji na rynku komunikacyjnym, „gdzie lepsze ceny i mniejsza szkodowość tak zadziałały dla całego rynku”.   

Adam Uszpolewicz wyjaśnił, że Aviva odnotowała też większą sprzedaż w kanale direct. Zgodne z szacunkami ubezpieczyciela w ten sposób dystrybuowane jest 90% ubezpieczeń komunikacyjnych i turystycznych i 1,3% ubezpieczeń domów i mieszkań. „Był to dobry rok dla majątku i my chcemy te produkty dalej rozwijać, jeśli chodziło ubezpieczenia gospodarcze, w szczególności OC dla firm i będziemy się w tym kierunku rozwijać w bieżącym roku”, powiedział prezes Aviva.  

Dodał, że spółka zamierza także koncentrować się na jakości obsługi klienta. Ma to być realizowane m.in. przez uproszczenie języka stosowanego w relacjach z klientem, w tym w umowach i innych dokumentach, czy zmianie strony internetowej. Również przejawem tej aktywności jest utworzenie serwisu Aviva24.pl do sprzedaży funduszy inwestycyjnych.

W 2017 r. spółka pracowała nad rozwojem serwisu MojaAviva – platformy do zarządzania wszystkimi produktami oferowanymi przez Aviva, a więc ubezpieczeniami, OFE i funduszami inwestycyjnymi. W 2017 r. z platformy korzystało 120 tys. klientów. Zakład ubezpieczeń chce, aby na koniec 2018 r. serwis miał 0,5 mln użytkowników. W tym celu ubezpieczyciel stale dokonuje rozszerzenia funkcjonalności serwisu, poprzez dodanie usługi prostego odnawiania polis majątkowych czy szybką zmianę funduszy inwestycyjnych. Ubezpieczyciel chce, by serwis stanowił platformę samoobsługową na wzór serwisów bankowych. „Naszym celem jest przeniesienie dużej ilości transakcji własnie na tę platformę”, wyjaśnił Uszpolewicz.

wstecz