Statystyki kradzieży samochodów w Polsce

Dodano: 15-06-2016
Publikator: Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR
Kategorie :

Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR sporządził raport dotyczący statystyki kradzieży samochodów w Polsce. Wyniki badań stawiają dotychczasową wiedzę na ten temat do góry nogami. Jak wynika z raportu, to nie właściciele Volkswagenów, Audi czy BMW powinni najbardziej obawiać się utraty samochodu.

Jak podaje instytut, według danych Komendy Głównej Policji w 2015 roku skradziono 13 408 samochodów osobowych. Jednocześnie dane Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców wskazują, że w 2015 roku z powodu kradzieży wyrejestrowano 8 256 samochodów osobowych. Różnica wynosząca aż 5 152 szt. (38,42%) wynika z odmiennej metodologii zbierania danych. Część aut odnotowanych przez policję jako skradzione w momencie powstania szkody, może trafić do CEPiK-u jako wyrejestrowane dopiero w następnym roku, a część aut z CEPiK-u została odnotowana przez policję już w roku poprzednim. Ponadto, pojazd odzyskany i zwrócony właścicielowi w ogóle nie trafia do bazy danych CEPiK.

Z analizy SAMAR wynika, iż kradzione są głownie starsze auta – najczęściej w wieku 6 do 10 lat. W 2015 roku spośród wszystkich skradzionych samochodów te stanowiły 43%. Ponadto z raportu wynika, iż na kradzież samochodu najbardziej narażone są osoby prywatne – byli nimi właściciele 81% skradzionych aut. Ta grupa posiada zazwyczaj starsze samochody, podczas gdy firmy posiadają zdecydowanie młodsze. Firmy leasingowe były właścicielami zaledwie 2% skradzionych pojazdów.

Jak podaje SAMAR, pojazdy napędzane silnikiem Diesla stanowiły ponad 63% wszystkich aut wyrejestrowanych w 2015 roku z powodu kradzieży. Auta benzynowe stanowiły 36,71 %, a zaledwie 0,06% to samochody elektryczne, hybrydy i LPG.

Jak wskazuje IBRM SAMAR, prosta analiza problemu kradzieży samochodów osobowych wyłącznie na podstawie liczb bezwzględnych jest niepełna i nie do końca prawdziwa. Wynika z niej bowiem, iż najczęściej kradzionymi markami są Volkswageny, Audi oraz BMW. Instytut zatem przeprowadził porównanie liczby wyrejestrowań z powodu kradzieży do ogólnej liczby aut danej marki w Polsce. Co pokazuje – zdaniem ekspertów SAMAR - prawdziwy obraz sytuacji.  Wówczas liderem rankingu staje się chińska marka Gonow - na 5 zarejestrowanych aut skradziono 1 sztukę.

Badania wskazują, iż wbrew popularnemu przekonaniu okazuje się, że ryzyko utraty nie jest największe w przypadku marek niemieckich. Największy bowiem udział wyrejestrowań zaobserwowano w stosunku do aut chińskich (0,79%), japońskich (0,09%) oraz hiszpańskich (0,08%). Auta niemieckie znajdują się dopiero na czwartym miejscu (0,06 %), na piątym zaś brytyjskie (0,06%).

Więcej szczegółowych informacji na temat raportu pt. "Kradzieże samochodów w 2015 roku" znajduje się na stronie: http://www.samar.pl/

wstecz