Linie lotnicze strajkują. Co z odszkodowaniem?

Autor: Ewa Suchecka

Dodano: 05-07-2018

Pracownicy jednej z linii lotniczych planują strajk w czterech krajach: Włoszech, Belgii, Portugalii i Hiszpanii. Czy w związku z odwołanymi lotami z powodu strajku pracowników linii lotniczych, pasażerom należy się odszkodowanie?

Zgodnie z obowiązującymi przepisami pasażerowie lotów, które mają min. 3 godziny opóźnienia, są uprawnieni do odszkodowania w wysokości do 600 euro za osobę. Kwota ta jest uzależniona od długości planowanej trasy podróży i liczby opóźnionych godzin. Dodatkowo jeśli lot ma opóźnienie większe niż 5 godzin to przewoźnik jest zobowiązany do zwrotu 100% kosztów biletu. Zgodnie z decyzją TSUE, odszkodowanie za opóźniony lot należy się nawet w sytuacji, gdy do opóźnienia doszło na lotnisku poza Unią Europejską, pod warunkiem, że rezerwacja lotu była wspólna. Więcej na ten temat pisaliśmy na beinsured.pl w artykule: Kiedy można żądać odszkodowania za opóźniony lot?

W sytuacji, gdy opóźnienie występuje na trasie powyżej 1500 km to przewoźnik jest zobowiązany do zagwarantowania pasażerom szeregu udogodnień m.in. nocleg, posiłki i napoje, transport z lotniska do hotelu. W przypadku anulowania lotu o rekompensatę można się ubiegać, jeżeli przewoźnik nie poinformował o odwołanym locie min. 14 dni przed planowaną datą odlotu.

W opisywanym przypadku pracownicy Ryanair wysunęli 34 postulaty pod adresem pracodawcy. Jeśli władze spółki nie dostosują się do żądań pracowników to dojdzie do strajków, których efektem będą odwołane loty.

Z kolei jak pisaliśmy artykule beinsured.pl, Ryanair: odszkodowanie za opóźniony lot w 10 dni, przewoźnik chce wyjść naprzeciw klientom i przyśpieszyć wypłaty odszkodowań do 10 dni. Oznacza to, że klienci Ryanair otrzymają odszkodowanie szybciej niż klienci innych linii lotniczych.

wstecz