Banki ostrzegają klientów przed cyberzagrożeniem

Dodano: 06-05-2016

Przedstawiciele instytucji bankowych podnoszą głos, że konsumenci sami przez własną nieuwagę i brak zachowania odpowiednich środków ostrożnościowych przyczyniają się do ulegnięcia atakom cybeprzestępców. Problem przejawia się chociażby tym, że klienci nie czytają komunikatów i zaleceń wysyłanych im przez obsługę banku.

– Trzeba pamiętać, że zdecydowana większość ataków jest wycelowana w klienta, a nie w dobrze strzeżone i monitorowane systemy banku – podkreśla Magdalena Popik, ekspert ds. komunikacji cyfrowej Raiffeisen Polbanku.

Z tego powodu coraz częściej instytucje bankowe decydują się na zastosowanie nowych środków komunikacji, które poprawią zakres wiedzy konsumentów w zakresie cyberzagrożeń. Przede wszystkim, wybór pada na media społecznościowe. – Najskuteczniejsze pod kątem szybkości dotarcia i zasięgu są komunikaty zamieszczane w mediach społecznościowych na oficjalnych profilach banków na Facebooku i Twitterze. Sprawdzają się w sytuacjach o dużej skali zasięgu, jak awarie systemów transakcyjnych czy ataki phishingowe – tłumaczy Artur Wach, odpowiedzialny za bezpieczeństwo systemów informatycznych w Citi Handlowym.

Z tego środka skorzystał mBank, który przygotował kampanię „Nie robisz tego w realu. Nie rób tego w sieci!”. Jej koncept opiera się na przełożeniu zachowań, które mogą zdarzyć się w Internecie, na rzeczywistość. W ten sposób konsumenci powinni być świadomi, że skoro w realnym świecie uważamy na oszustów, zachowujemy się racjonalnie i przestrzegamy zasady bezpieczeństwa, to nie powinniśmy z nich rezygnować także w Internecie. Na Youtubie i Facebooku pojawiły się cztery filmiki, które w sumie obejrzano milion razy. Podobna kampania wystartuje w II połowie roku.

Natomiast City Handlowy zdecydował się na zastosowanie komunikacji SMSowej. - Ze względu na to, że bezpośrednia komunikacja SMS-owa obok e-mailowej należy do sposobów działania cyberprzestępców przy wyłudzaniu danych, staramy się nie używać jej do akcji ostrzegawczych –przyznał Wach.

Również ostatnie doniesienia medialne o ponad 200 cyberatakach na polski sektor bankowy przyczyniły się do podniesienia publicznej dyskusji i ponownego przypomnienia zasad bezpieczeństwa i zachowania ochrony w Internecie. – BGŻ BNP Paribas zaobserwował wzrost zainteresowania informacjami na temat zagrożeń internetowych – przyznaje przedstawiciel banku.

wstecz