Awaryjne lądowanie na innym lotnisku nie zawsze będzie skutkować wypłatą odszkodowania

Dodano: 09-12-2020
Publikator: Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej Sygnatura: C-826/19

Rzecznik generalny TSUE w opinii z dnia 3 grudnia 2020 r. w sprawie C-826/19 uznał, że lądowanie awaryjne na lotnisku położonym w tym samym rejonie, co planowane, nie stanowi przesłanki do wypłaty odszkodowania przez przewoźnika.

W rozpoznawanej sprawie pasażer linii lotniczych złożył powództwo o wypłatę odszkodowania w wysokości 250 euro za przekierowanie jego lotu na inne lotnisko niż planowane. Powód miał wykupiony lot z Wiednia do Berlin Tegel, które położone jest 8 km od jego miejsca zamieszkania. Jednak z powodu opóźnienia startu połączenie zostało przekazane na inne stołeczne lotnisko - Berlin Schönefeld, oddalone 24 km od domu pasażera. Zmiana związana była z opóźnieniem i przekroczeniem godziny zakazu lotów nocnych obowiązującą na lotnisku Berlin Tegel. Ostatecznie lądowanie na awaryjnym lotnisku nastąpiło 58 min. później niż zakładał rozkład lotów. Zdaniem linii lotniczych takie opóźnienie nie kwalifikuje się do wypłaty odszkodowania. Sąd w Austrii, rozpoznający sprawę, uznał, że w przedmiocie sporu na tle wykładni przepisów rozporządzenia nr 261/2004, powinien wypowiedzieć się TSUE.

Właśnie została opublikowana opinia rzecznika generalnego. Stwierdził on, że w przypadku, gdy do lądowania awaryjnego dochodzi na obszarze tego samego miasta lub rejonu, to pasażerowie nie mają prawa do odszkodowania z tytułu odwołania lotu. Świadczenie będzie przysługiwać jedynie, gdy nastąpi lądowanie z opóźnieniem wynoszącym lub przekraczającym 3 godziny. Jednakże zdaniem rzecznika generalnego, w sytuacji zmiany miejsca lądowania linie lotnicze powinny zapewnić pasażerom inną formę transportu do lotniska docelowego lub innego pobliskiego miejsca, uzgodnionego z pasażerem, bądź też zwrócić podróżujących koszty takiego transportu.

Jednak jak uznał rzecznik, co do zasady sytuacja lądowania na innym pobliskim lotnisku nie pociąga odpowiedzialności odszkodowawczej przewoźnika, jak ma to miejsce podczas min. trzygodzinnego opóźnienia lotu lub jego odwołania. W takich sytuacja przewoźnik odpowiada jedynie do kwoty transporty podróżujących do miejsca docelowego lotu lub innego pobliskiego.

wstecz