UOKiK zbadał korzystanie z aplikacji finansowych

Dodano: 23-06-2021
Publikator: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Jak wynika z badań przeprowadzonych przez PBS na zlecenie UOKiK, blisko 70 proc. konsumentów używa aplikacji do obsługi konta bankowego. Zainteresowanie tymi produktami jest szczególnie wysokie wśród najmłodszej grupy konsumentów.

W przypadku osób w wieku 60+ aplikacji finansowych używa ok. 60 proc. W całej badanej grupie +15 odsetek ten wyniósł 68 proc., z czego wśród osób poniżej 30. r. ż. wynosi on 77 proc. Badani najmocniej chwalili wygodę i łatwość obsługi aplikacji finansowych. Wskazywali też na powiązanie ich z innymi produktami finansowymi.  

- Rozwój aplikacji finansowych jest korzystny dla konsumentów, bowiem ułatwia dostęp do usług i pozwala zaoszczędzić cenny dla nas czas. Wymaga jednak zachowania ostrożności i zwrócenia uwagi na kwestie bezpieczeństwa, aby nie paść ofiarą cyberprzestępców – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK i zwraca uwagę, że korzystanie z aplikacji nie może być wymuszone przez instytucję finansową.

- Cieszymy się, że konsumenci przekonują się do używania bezpiecznych aplikacji finansowych. Niedopuszczalne jest jednak, aby były one wymagane do korzystania z podstawowych funkcjonalności czy unikania opłat, jeżeli klient, zawierając umowę z bankiem, na to się nie godził - podaje Tomasz Chróstny.

Większość respondentów nie obawia się o kwestie bezpieczeństwa przy używaniu aplikacji finansowej, jednak nie jest to pełne zaufanie. 91 proc. badanych użytkowników aplikacji finansowych twierdzi, że nigdy nie miało z nimi problemów. Ci, którzy je napotkali, wymieniali przede wszystkim kwestie techniczne: brak dostępu oraz problemy z obsługą klienta. 26 proc. zgłoszeń miało związek z bezpieczeństwem, np. próbą włamania na konto czy wyłudzenia pieniędzy.

UOKiK we współpracy z Fundacją ProPublika stworzył symulator portalu społecznościowego, na którym użytkownik może doświadczyć 10 zagrożeń, w tym kradzieży danych do konta czy tożsamości. Na portalu konsument.edu.pl użytkownik może oglądać film reklamowy, czytać posty na tablicy, wybierać towar oraz sposób płatności. Dzięki temu realnie i bezpiecznie można sprawdzić sposoby działania oszustów w sieci. Po każdej „pułapce” znajduje się również krótki film wyjaśniający mechanizm działania oszusta, podsumowanie tematu oraz test wiedzy.

wstecz