UOKiK nałożył 40 mln zł kary na operatora telekomunikacyjnego za stosowanie niedozwolonych praktyk

Dodano: 30-05-2019
Publikator: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał decyzję wobec spółki Polkomtel, w której stwierdził, że naruszyła ona zbiorowe interesy konsumentów poprzez nałożenie na nich dodatkowych, płatnych usług, niewliczonych do kwoty abonamentu. Na operatora nałożono karę w wysokości 40 mln zł.

Jak stwierdził UOKiK, Polkomtel uruchamiał nowym abonamentom dodatkowo płatne usługi. Przez pierwszy miesiąc lub dwa były one bezpłatne. Następnie operator pobierał za nie opłaty, chyba, że klient złożył rezygnację. Usługi kosztowały od 2 do 20 zł miesięcznie. Spółka nie informowała klientów o włączaniu usług ani nie zbierała od nich zgód na dodatkowe opłaty.

– Polkomtel takich wyraźnych zgód konsumentów nie miał. Informacje na temat zlecenia aktywacji tych usług i opłat za nie znajdowały się w odrębnych od umowy dokumentach, czyli regulaminach promocji. Klient podpisując umowę, akceptował również treść ogólnego oświadczenia wskazującego, że zapoznał się z dokumentami składającymi się na umowę. Jak wynika z reklamacji, część konsumentów nawet nie była świadoma, że co miesiąc dodatkowo płaciła np. za „Czasoumilacz” – wyjaśnił Marek Niechciał, prezes UOKiK.

Zarzuty Urzędu dotyczyły 9 dodatkowych usług Polkomtela. W sumie Prezes UOKiK zadecydował o nałożeniu kary w wysokości 39,5 mln zł. Dodatkowo spółka musi opublikować treść decyzji na swojej stronie internetowej i zamieścić komunikat w dwóch ogólnopolskich dziennikach oraz wysłać listy polecone do wszystkich abonentów, od których choć raz pobrała opłatę za jedną z automatycznie aktywowanych usług. Polkomtel może się odwołać od decyzji UOKiK.

Decyzja jest dostępna w pełnej publikacji na portalu beinsured.pl.

Pliki do pobrania

Tagi: uokik
wstecz