Co z fałszywymi opiniami w sieci?

Dodano: 13-06-2022
Publikator: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów
Kategorie :

Prezes UOKiK postawił zarzuty związane z handlem fałszywymi opiniami spółkom – Opinie.pro oraz SN Marketing. Za tworzenie, pozyskiwanie, a także zamieszczanie fałszywych opinii w sieci jest przewidziana kara finansowa do 10 proc. obrotu.

Warto w tym miejscu przytoczyć słowa, którymi zachwalał swoje usługi „marketingowe” w sieci jeden z oszustów. Oto one: „Nasze działanie prowadzone jest w pełni anonimowo, a dbanie o dyskrecję zostało wpisane w politykę firmy. Usługa, którą oferujemy, polega na tworzeniu profesjonalnych, pozytywnych opinii”.

Prezes UOKiK wskazuje, że już od kilku miesięcy przyglądał się praktykom tego typu firm sprawdzając przy tym zasady współpracy, np. w ramach tzw. marketingu szeptanego czy usługi, która polegała na „gwarantowaniu oryginalnych, wiarygodnych opinii”.

W związku z tym przytaczamy spis niektórych, istotnych kwestii, na które należy zwrócić uwagę wówczas, gdy sugerujemy się opiniami z sieci:

  • zwracaj uwagę na sposób pisania opinii – ostrożnie podchodź do komentarzy przyznających pięć gwiazdek, które nie zawierają szczegółowego opisu;
  • zwróć uwagę na to czy warunki publikowania i moderowania opinii są zrozumiałe i jednoznaczne – w szczególności, kto może wystawić opinie;
  • jeśli zostałeś poproszony do tego, by wystawić opinię w zamian za korzyści finansowe czy też rzeczowe – zaznacz, że jest to komentarz po otrzymaniu zachęty.

Przypomnijmy, że opracowanie zestawu komentarzy przez sprzedawcę oraz ich zamieszczenie w sieci jest niezgodne z prawem.

wstecz