Rośnie popyt na motocykle. Dlaczego ubezpieczyciele nie zwiększają oferty dla jednośladów?

Dodano: 30-03-2017

Jak podaje portal mfind.pl, na polskich drogach jeździ coraz więcej motocykli. Mimo to ubezpieczyciele nie rozwijają segmentu ubezpieczeń komunikacyjnych dla jednośladów, a oferty produktów ubezpieczeń OC i AC nie nadążają za potrzebami motocyklistów.

Zgodnie z przytoczonymi przez mfind.pl statystykami Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, w 2016 r. w Polsce sprzedano blisko 26 tys. nowych motocykli, dla porównania w 2012 r. sprzedaż nowych pojazdów wyniosła zaledwie 8 tys. Obecnie szacuje się, że po polskich drogach jeździ 1,3 mln jednośladów.

Właściciele motocykli i skuterów podlegają obowiązkowemu ubezpieczeniu OC posiadaczy pojazdów mechanicznych. Wydaje się, że skoro od dwóch lat na polskim rynku motoryzacyjnym panuje ożywienie, to ubezpieczyciele wykorzystają tę okazję do zwiększenia sprzedaży produktów dedykowanych właścicielom motocykli i skuterów. Tymczasem zakłady ubezpieczeń nie wykazują zainteresowania tym segmentem ubezpieczeń.

– Nie zaobserwowałem żadnych ruchów w kierunku zwiększenia oferty dla motocyklistów. Zmiany przepisów w 2014 roku nie wpłynęły na większą dostępność ubezpieczeń obowiązkowych, jak również dobrowolnych, typu AC czy NNW – mówi mfind.pl Mariusz Łowicki, redaktor magazynu Motoinsider.pl.

– Po części wynika to z doświadczeń ubezpieczycieli. W połowie lat ‘90 na dużą skalę zaczęły do Polski napływać motocykle. Jednocześnie dochodziło do wielu wyłudzeń odszkodowań i fikcyjnych stłuczek z udziałem jednośladów. Firmy ubezpieczeniowe nie były na to przygotowane. Nie miały wiedzy i doświadczenia, by poradzić sobie z naciągaczami. Ich odpowiedzią na tę sytuację było ustanowienie zaporowych składek lub wycofanie się z tej części rynku – wyjaśnia Mariusz Łowicki.

Ubezpieczyciele na zarzut ograniczonej oferty dla właścicieli motocykli odpowiadają, że w tym segmencie produktów jest wysokie ryzyko wypadku. – Pod względem liczby wypadków spowodowanych przez motocyklistów nie wypadamy źle na tle pozostałych państw europejskich. Pomimo znacznego wzrostu zainteresowania takimi pojazdami, liczba ta pozostaje na podobnym poziomie – wskazuje Mariusz Łowicki.

Według danych Policji, przywołanych przez mfind.pl, w 2014 r. prowadzący motocykle spowodowali 1 023 wypadków, w których zginęło 230 osób. Dwa lata później wskaźniki te wyniosły odpowiednio 995 wypadów, 148 śmiertelnych ofiar.

Portal mfind.pl wskazuje też na wysoką cenę ubezpieczenia AC, która zapewne zniechęca motocyklistów do zakupu polisy. Średnio zakłady ubezpieczeń szacują kwotę składki ubezpieczenia AC jako równowartość 20 proc. – 25 proc. wartości pojazdu. Jest to wynik charakterystycznej konstrukcji motocykli, gdzie nawet przy drobnej stłuczce naprawy wymaga wiele elementów konstrukcyjnych pojazdu.

wstecz