PIPUiF: Pośrednicy ubezpieczeniowi wspólnie wystąpią przeciwko Link4

Dodano: 07-06-2016
Publikator: Polska Izba Pośredników Ubezpieczeniowych i Finansowych

Polska Izba Pośredników Ubezpieczeniowych i Finansowych poinformowała, iż Sąd Okręgowy w Warszawie 6 czerwca 2016 r. przyznał wszystkim pośrednikom ubezpieczeniowym prawo do wspólnego wystąpienia przeciwko Link4 za szkody poniesione na skutek nieuczciwej kampanii reklamowej. Po uprawomocnieniu wyroku każdy, kto uważa się za poszkodowanego, będzie mógł dołączyć do pozwu. Obecnie roszczenie pierwszej grupy 35 pośredników, która wytoczyła sprawę wynosi już ponad 20 mln zł.

- Wszyscy pośrednicy w Polsce powinni otrzymać odszkodowanie adekwatne do strat, jakie ponieśli na skutek nieuczciwych reklam Link4 deprecjonujących pośredników ubezpieczeniowych i mówiących nieprawdę klientom - powiedział Adam Sankowski, prezes PIPUiF.

Sprawa toczy się od 2008 r. z powodu całej serii reklam firmy Link4, sprzedającej wówczas ubezpieczenia samochodowe przez telefon. Reklamy te w złym świetle przedstawiały agentów ubezpieczeniowych, nie pokazując żadnych zalet systemu direct. Na filmach można było obejrzeć smutnych, nieporadnych, zapłakanych agentów ubezpieczeniowych, których porzucają klienci, albo takich, którzy cieszą się z podniesienia cen OC z powodu tzw. podatku Religii (podczas gdy PIPUiF oraz środowisko pośredników protestowały przeciwko temu rozwiązaniu).

Zdaniem Izby, ta kampania reklamowa destrukcyjnie wpłynęła na cały rynek ubezpieczeniowy. Badania wykazały, iż 44% Polaków, nawet po 3 latach pamiętało zakazane reklamy, a ponad 800 tys. klientów zrezygnowało z usług pośredników ubezpieczeniowych pod ich wpływem. Co najgorsze, okazało się, że nieuczciwe reklamy Link4 zniechęcały do ubezpieczania się Polaków w ogóle, zmniejszając spontaniczną skłonność do ubezpieczania się w poszczególnych towarzystwach od kilku do nawet ponad 20%. Po 7 latach reklamy nadal pamiętało aż 38% respondentów. Tak więc szkody poniesione na ich skutek przez pośredników i towarzystwa ubezpieczeniowe stale rosną.

W marcu ubiegłego roku Sąd Apelacyjny w Warszawie przyznał rację pośrednikom ubezpieczeniowym, którzy wystąpili z pozwem zbiorowym o odszkodowanie od Link4 w związku z czynami nieuczciwej konkurencji popełnionymi przez Towarzystwo i uchylił w całości postanowienie SO odrzucającego ten pozew. Teraz Sąd Okręgowy przyznał wszystkim pośrednikom prawo dołączenia do pozwu. Izba będzie ich informować o tym, od kiedy i w jaki sposób mogą to zrobić.

W maju 2012 r. Sąd Najwyższy stwierdził, że reklamy Link4 z 2008 r. były nieuczciwe, naruszały dobre obyczaje i deprecjonowały pośredników ubezpieczeniowych. SN stwierdził, że uczciwa reklama ma zachęcać, ale nie powinna podważać rzetelności lub profesjonalizmu konkurencji. Przedstawianie grupy mężczyzn przegranych życiowo to obraz negatywny, który miał deprecjonować całą grupę agentów ubezpieczeniowych. A jeśli tak, to reklama naruszyła dobre obyczaje.

Sąd zasądził od Link4, publikację trzykrotnych przeprosin w prasie i telewizji oraz, wpłatę 100 tys. zł na Zamek Królewski (cel związany z ochroną dziedzictwa narodowego wskazała PIPUiF).

Obecnie Link4, który w 2008 r. należał do brytyjskiego giganta finansowego RSA, należy do Grupy PZU i korzysta z usług pośredników ubezpieczeniowych.

wstecz