Instytucje finansowe zainteresowane inwestowaniem w fintechy

Dodano: 08-05-2017
Kategorie :

Polski rynek fintechów dynamicznie rozwija się w ostatnim czasie, a rolę i znaczenie tych innowacyjnych podmiotów doceniają instytucje obecne na polskim rynku finansowym. Nawiązują one współpracę ze start-upami i inwestują w ich rozwój, dostrzegając szanse i korzyści dla własnego biznesu.

Istotą fintechu jest przenoszenie pewnych procesów obsługiwanych w tradycyjny sposób w instytucjach finansowych do mobilnej przestrzeni. Cechą charakterystyczną fintechów jest także tworzenie innowacyjnych rozwiązań i usług z zakresu finansów oraz przekształcenie procesów najbardziej popularnych usług.

- Fintech z założenia jest nastawiony na to, żeby demokratyzować pewne usługi, które dotychczas były zarezerwowane dla ograniczonej grupy klientów, i świadczyć je w sposób efektywny oraz tani. Fintechy cały czas szukają obszarów, w których można oferować poprzez wykorzystanie nowoczesnych technologii dane rozwiązanie lepiej, niż to robią tradycyjni gracze. Dotyczy to np. płatności, przelewów, pożyczek czy nawet usług związanych z zarządzaniem majątkiem - mówi Marcin Petrykowski, dyrektor zarządzający S&P Global Ratings, cytowany przez portal PRnews.pl.

Ewentualne korzyści, jakie mogą czerpać największe podmioty z rynku finansowego, zachęcają ich do podejmowania współpracy z twórcami start-upów i inwestowania w realizację ich pomysłów.

W Polsce funkcjonują trzy podstawowe modele współpracy instytucji finansowych z fintechami. W pierwszym modelu instytucja finansowa bezpośrednio inwestuje w dany fintech. Drugi polega na zorganizowaniu własnego działu fintechowego, np. centrum badawczego w organizacji. Trzeci sprowadza się do stworzenia zewnętrznego funduszu venture capital, który inwestuje w konkretne podmioty na rynku.

Inwestorzy przede wszystkim patrzą na możliwość skalowania biznesu, na to, na ile jest to biznes, który nie pozostanie niszową działalnością kilku młodych, ambitnych finansistów, tylko wyjdzie poza region czy kraj i stanie się globalny. Zwracają też uwagę, czy wyjściową ofertę będzie można poszerzać o kolejne powiązane produkty, co pozwoli generować większe dochody nikt nie chce pozostać w jednej niszy - zauważa ekspert.

wstecz