Innowacje w ubezpieczeniach już po raz piąty

Dodano: 10-11-2016
Kategorie :

Międzynarodowa konferencja „Innovation in Insurance” po raz piąty odbędzie się w Warszawie w dniu 21 listopada br. Organizatorzy - Sollers Consulting i Guidewire Software zapraszają na nią przedstawicieli zakładów ubezpieczeń z całego świata zainteresowanych tematyką nowych trendów w ubezpieczeniach majątkowych i innowacyjnymi rozwiązaniami. Podczas tegorocznego spotkania uczestnicy będą zastanawiać się nad wpływem nowych start-upów ubezpieczeniowych na europejski rynek ubezpieczeniowy.

Na piąte spotkanie „Innowacje w ubezpieczeniach” do wygłoszenia prelekcji zostali zaproszeni m.in. Keith Stonell, Managing Director EMEA, Guidewire Software (UK); Horst Nussbaumer Chief Claims Officer, Zurich Deutschland; Hélène Portegies, Chief Operations Officer, Touring Assurances; Thomas Guidon, Chief Pricing Actuary General Insurance, Zurich Insurance Company Ltd.

Prelegenci opowiedzą o własnych doświadczeniach z wprowadzania innowacyjnych rozwiązań we własnych organizacjach. W trakcie konferencji zostaną przedstawione case’y - Zdobywając Everest PZU, PolicyCenter i BillingCenter TATV i Guidewire w Niemczech.

– Innowacje widzimy w wielu ubezpieczeniowych start-upach technologicznych. Przykładem mogą być ubezpieczenia typu peer to peer, ubezpieczenia krótkoterminowe, ubezpieczenia płatne według użycia i sposobu w jaki np. kierowca prowadzi samochód. Ubezpieczyciele muszą zdecydować, które z tych rozwiązań chcą wdrożyć, które mogą wdrożyć przy współpracy z partnerami, a które nie sprawdzą się w przyszłości – mówi Marcin Pluta, partner zarządzający i współzałożyciel Sollers Consulting, firmy specjalizującej się w usługach wdrożeniowych dla branży finansowej, ubezpieczeń i bankowości.

Innowacje w branży ubezpieczeń są ściśle związane z rozwojem nowych technologii, które wpływają na poziom bezpieczeństwa, zwiększają wiedzę ubezpieczycieli o klientach oraz wymuszają stworzenie całkiem nowych produktów ubezpieczeniowych.

– Branża ubezpieczeniowa nie jest innowacyjna. Wprawdzie różnie to wygląda w różnych krajach. Ubezpieczyciele muszą jednak patrzeć na rynek. Zmieniają się potrzeby klientów i sposób, w jaki technologia wpływa na ich zachowania, więc muszą też być różne produkty ubezpieczeniowe. Ubezpieczyciele muszą się do tego dostosowywać – mówi agencji Newseria Biznes Marcin Pluta. – Dziś tylko 2 proc. rynku na świecie jest ubezpieczone, więc ubezpieczyciele mogą szukać nowych miejsc na wykorzystanie swoich produktów, a także nowych produktów.

Co ważne rozwój nowych technologii wymusza także pewne zmiany w aktualnie obowiązującym modelu ubezpieczeń. Dla przykładu, rozwój internetu rzeczy i technologii wspierających tzw. inteligentny dom sprawi, że będą wysyłane do zakładów ubezpieczeń dane o poziomie bezpieczeństwa dzięki urządzeniom i czujnikom, które mogą ostrzegać przed nieprzewidzianymi zdarzeniami. W ten sposób ubezpieczyciele będą mieli większą kontrolę nad ryzykiem. Firma Gartner wskazuje, że do 2018 roku na całym świecie będzie ok. 6 mld urządzeń, które będą samodzielnie sygnalizować potrzebę naprawy czy przeglądu. Obowiązek ubezpieczenia domu w przyszłości przejmie zaś firma zarządzająca domem i systemami elektronicznymi.

Liderem ubezpieczeń peer to peer (inaczej ubezpieczenia społecznościowe) jest obecnie start-upowa platforma Friendsurance, w której grono przyjaciół może stworzyć własną grupę ubezpieczeniową. Część ich składki jest rezerwowana na opłacenie mniejszych szkód, natomiast większe są pokrywane z tradycyjnego ubezpieczenia. Jak zauważa Marcin Pluta, na świecie pojawia się coraz więcej podobnych narzędzi, natomiast polski rynek w segmencie insurtech wciąż raczkuje.

– W Polsce nie mamy bardzo dużo start-upów typu insurtech. Nasze firmy ubezpieczeniowe są bardzo zaawansowane, jeżeli chodzi o systemy podstawowe informatyczne w ubezpieczeniach, natomiast brakuje nowinek technologicznych, których bardzo dużo widzimy w Wielkiej Brytanii czy w Niemczech. Jest kilka dobrych pomysłów, jak np. Yanosik, aplikacja dla kierowców, z którą ubezpieczyciele zaczynają współpracować. Chodzi o to, żeby myśleć, jak te nowoczesne rozwiązania połączyć z ubezpieczeniami – mówi Marcin Pluta.

Więcej informacji można uzyskać na stornie internetowej: innovation2016.sollers.eu.

wstecz