Czy banki otworzą się na współpracę z insurtechami?

Dodano: 27-01-2021

Polski sektor bancassurance od kilka lat wykazuje tendencję spadkową. Po doskonałym okresie sprzedaży produktów ubezpieczeniowo-inwestycyjnych, nastąpiła stagnacja spowodowana regulacjami i coraz większą kontrolą nadzorcy.​ Tymczasem wielu specjalistów odwrócenia tego stanu dopatruje w nowych technologiach i współpracy banków z insurtechami.

Wiele start-upów ubezpieczeniowych próbuje zyskać na synergii z sektorem bankowym. Jak podaje Puls Biznesu, do drzwi banków stuka m.in. nowy polski insurtech – KioskPolis. Na razie porównywarka ubezpieczeń, oferująca ubezpieczenia komunikacyjne i turystyczne, dostępna jest w kilku popularnych platformach - OLX, Yanosik i Smart Bank (porównywarka produktów bankowych) oraz na mniejszych portalach.

- Jest wiele firm, do których chcielibyśmy dotrzeć. Gdyby banki zdecydowały się wdrożyć w aplikacjach mobilnych rozwiązanie, którym dysponujemy, to stałyby się w Polsce prawdopodobnie jednym z największych kanałów dystrybucji ubezpieczeń mobilnych oraz online. Byłaby to prawdziwa zmiana modelu dystrybucji ubezpieczeń, jaką dzisiaj znamy - mówi red. PB Wojciech Fronckiewicz, właściciel KioskPolis.pl. Jak przekonuje, to rozwiązanie jest również korzystne dla samych instytucji finansowych.  

- Współpraca z partnerem, który specjalizuje się w ubezpieczeniach i posiada wieloletnie doświadczenie oraz sprawdzone rozwiązania, pozwoliłaby bankom m.in. znacząco zwiększyć konwersję ze sprzedaży, obniżyć koszty i skrócić czas implementacji, a co najważniejsze - dać klientom dostęp do bogatej oferty - dodaje Fronckiewicz.

Banki nie mówią „nie” na taką ofertę współpracy, wskazują jednak na wąskie gardła takiego rozwiązania.

- Wykorzystanie np. pośredników dających dostęp do wielu ofert jest interesujące, ale należy pamiętać o tym, że dochodzi dodatkowy podmiot, który też oczekuje prowizji. Kluczowa jest finalna oferta dla klienta - mówi Tomasz Raczyński, dyrektor departamentu ubezpieczeń w mBanku.

Z drugiej strony już w historii polskiego rynku ubezpieczeń zapisane są próby synergii banku i multiagencji. Jednak ostatecznie ukształtował się model wyłącznego partnerstwa 1 bank – 1 zakład ubezpieczeń, gdzie bancassurance postrzegany jest jako dodatkowy element, a produkty ochronne powiązane są z ofertą bankową. Dlatego na współpracę z insurtechami bardziej są otwarte fintechy.

- Współpracujemy ściśle z partnerami ubezpieczeniowymi, oferując 13 milionom naszych klientów polisy podróżne, medyczne, ochronę urządzeń i wiele innych. Ostatnio poszerzyliśmy ofertę o ubezpieczenie zakupów od kradzieży, a także gwarancję zwrotu towaru i refundację za bilety na koncerty i wydarzenia, z których nie udało się skorzystać naszym klientom - podaje Stefan Bogucki z aplikacji Revolut.

Tagi: bank
wstecz