Cyfryzacja rynku ubezpieczeniowego

Dodano: 31-01-2018

Rynek ubezpieczeniowy się zmienia. Coraz więcej osób decyduje się na zakup ubezpieczenia przez Internet. Szacuje się, że do 2020 r. połowa polis będzie kupowana drogą elektroniczną.

Obecnie najpopularniejszym kanałem sprzedaży ubezpieczeń jest bezpośredni zakup u agenta lub brokera. Rozwojowy jest również kanał direct, czyli poprzez kontakt telefoniczny lub internetowy. – Polacy szukają ubezpieczeń najczęściej w sposób tradycyjny, tzn. u agentów stacjonarnych. Takie rozwiązanie ma jednak wady – jest przede wszystkim czasochłonne. Samo wyszukiwanie i przedstawienie oferty zajmuje kilkanaście, jeśli nie kilkadziesiąt minut. Co więcej, agenci stacjonarni często nie mogą przedstawić ofert wszystkich ubezpieczycieli, gdyż po prostu z nimi nie współpracują. Polacy starają się też dzwonić i wyszukiwać oferty bezpośrednio u ubezpieczycieli, jednak takie rozwiązanie zajmuje jeszcze więcej czasu – mówi w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Przemysław Pepla z mfind.pl.

Towarzystwa ubezpieczeń również sięgają po rozwiązania cyfrowe np. przy obsłudze klienta lub likwidacji szkód. Dużą zmianą w branży ubezpieczeniowej będzie miało wejście w życie dyrektywy IDD. Wymusi ona na pośrednikach profesjonalizację i podniesienie standardów. Sprzedawcy będą musieli rozwijać swoje umiejętności. Wpłynie to też poniekąd na transparentność przedstawianych usług, co będzie oczywiście z zyskiem dla klientów – podkreśla Przemysław Pepla. Dyrektywa o dystrybucji ubezpieczeń nakłada na dystrybutorów nowe obowiązki, takie jak: rzetelne informowanie o cechach produktu, opłatach, zasadach wynagradzania pośredników przez towarzystwa.

Cyfryzacja rynku ubezpieczeniowego to przede wszystkim ograniczenie kosztów i przyśpieszenie całego procesu wyboru polisy i zawarcia umowy z ubezpieczycielem. – Oferując wycenę szkód komunikacyjnych za pośrednictwem Internetu, oszczędnością jest koszt dojazdu do klientów. Ponadto, sama obsługa internetowa również jest tańsza niż obsługa stacjonarna – podsumowuje Pepla.

Coraz większą popularnością cieszą się porównywarki ubezpieczeniowe, które gromadzą oferty wielu towarzystw. Dostępne całą dobę przez 7 dni w tygodniu dają możliwość wyboru najodpowiedniejszej oferty w dowolnym czasie i miejscu. To niewątpliwy komfort dla klientów. Z badań wynika, że najczęściej wyszukiwane są oferty ubezpieczenia OC ppm. i polisy turystyczne.

wstecz