AIG: ubezpieczyciele powinni podjąć współpracę z sektorem insurtech 

Dodano: 09-11-2016
Kategorie :

American International Group (AIG) po raz kolejny zastanawia się nad przyszłością sektora ubezpieczeń. Szczególnie zwraca uwagę na gotowość zakładów ubezpieczeń do wykorzystania nowych technologii w wewnętrznych procesach i usługach kierowanych do klientów.

- Polski sektor ubezpieczeniowy powinien przyspieszyć tempo modernizacji technologicznej. Jeśli nie zrobi tego teraz, rywalizacja z nowymi konkurentami, określanymi mianem insurtech może być dla niego w przyszłości trudna i wyczerpująca. Najbardziej perspektywiczne projekty technologiczne powinny być jednak zapraszane do współpracy przez branżę – mówi Paweł Holnicki-Szulc, dyrektor działu Specialty Lines, East Zone EMEA Global Specialty w AIG.

AIG przytacza wyniki badania PwC „Jak ubezpieczeniowe firmy technologiczne zmieniają branżę”, w których wynika, że aż 90% ubezpieczycieli obawia się utraty części udziałów w rynku na rzecz coraz prężniej działających firm technologicznych. Wskazuje także, że w skali globalnej inwestycje w insurtechy wzrosły 5-krotnie w ciągu ostatnich 3 lat. W ten sektor od 2010 r. zainwestowano łącznie 3,4 mld dolarów. AIG próbuje znaleźć odpowiedź na pytanie, jak na tym tle plasują się polskie zakłady ubezpieczeń.

Zgodnie z raportem PwC, 68% ubezpieczycieli widzi zagrożenie w postaci insurtechów i już podjęło konkretne działania związane z wdrożeniem i wykorzystaniem nowych technologii w swoich przedsiębiorstwach. Jednak w przypadku branży ubezpieczeniowej proces ten zachodzi wolniej niż w sektorze bankowym, gdzie większość podmiotów ma w swej ofercie bankowość mobilną. „Tradycyjne formy kontaktu z bankiem już od dawna tracą na rzecz rozwiązań internetowych i mobilnych. Klienci banków w Polsce mają obecnie dostęp do danych w dowolnym miejscu i o dowolnej porze. Nowe technologie pozwalają również precyzyjniej spersonalizować ofertę przedstawianą klientowi” – podał w komunikacie AIG. 

Zdaniem AIG, insurtechy mogą szybko zyskać popularność w Polsce. Zwłaszcza, że zakłady ubezpieczeń niezbyt chętnie podchodzą do wdrażania innowacyjnych rozwiązań, mimo, że coraz więcej klientów oczekuje usług online. A zatem, polskie towarzystwa ubezpieczeń muszą zdecydować, czy wobec postępującej cyfryzacji i konkurencji ze strony insurtechów podejmą z nimi współpracę czy zainwestują we własne rozwiązania.

„Wiele wskazuje więc na to, że najmądrzejszym posunięciem dla branży byłoby nawiązanie bliskiej współpracy z insurtechami, a nawet próba wydzielania specjalnych funduszy inwestycyjnych, wspierających te spółki. Najbardziej perspektywiczne projekty technologiczne powinny być szybko „wyłapywane” i zapraszane do współpracy. Dla sektora ubezpieczycieli oznaczałoby to podwójną korzyść – nie tylko bowiem skorzystalibyśmy z technologii potencjalnej konkurencji, ale również szybciej identyfikowalibyśmy nowe trendy i innowacje” – podsumowuje AIG.

wstecz